ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Mest inflytelserika opinionsbildaren rankad

Centerpartiet har extremt lågt inflytande över opinionsbildningen inom hållbarhet. Åsa Romson och Miljöpartiet ligger mycket högt upp på samma lista.

I en studie gjord av Whispr Group och Sustainable Brand Insight har man fått fram vilka opinionsbildare som har högst engagemang och trovärdighet i sociala medier.

Toppar listan gör Miljöbloggen, 100% Förnybart, Gröna bilister och Naturskyddsföreningen. Åsa Romson är den av partiledarna som kommer högst på samma lista, men Gustav Fridolin bedöms ha så pass lite inflytande inom hållbarhet att han inte kvalificerar sig till listan.

Centerpartiet kommer längst ner av riksdagspartierna, på plats 21020, medan partiledaren Annie Lööf kommer på plats 48.

"Det är intressant att det är så stor skillnad på Centerpartiet som parti och representanter därifrån. Det är som om de har glömt bort partiet", säger Erik Elvingsson Hedén, vd för Sustainable Brand Insight.

Några som lyser med sin frånvaro på listan över opinionsbildarna med högst engagemang och trovärdighet i sociala medier är näringslivet.

"De här opinionsbildarna måste fundera på hur de samtalar om detta. De pratar med varandra, men bjuder inte in näringslivet. Företagen kan genom denna lista se vilka de bör associera sig med", säger Erik Elvingsson Hedén.

Whispr Group och Sustainable Brand Insight har även tagit fram en lista på vilka företag som opinionsbildarna anser vara mest hållbara. Resultatet av listan väckte förvåning.

"Jämför man den listan med den undersökning vi gör hos konsumenter, så är det stor skillnad mellan resultaten", säger Erik Elvingsson Hedén.

Företag som McDonalds och CocaCola ligger högt upp på listan som visar opinionsbildarnas åsikter, medan just de företagen kommer långt ner på listan med vilka företag som konsumenterna anser är mest hållbara.

"Konsumenterna anser att Saltå Kvarn, Lantmännen och Coop är mest hållbara. Lantmännen finns inte ens med på listan över vilka som opinionsbildarna anser är mest hållbara och Saltå Kvarn kommer långt ner", säger Erik Elvingsson Hedén.

"Opinionsbildarna har mer kunskap, men faller ofta för företagens kampanjer. Konsumenterna går mycket på magkänsla”.

 

De 10 mest inflytelserika opinionsbildarna

1. Miljöbloggen
2. 100% Förnybart
3. Gröna Bilister
4. Naturskyddsföreningen
5. Klimatnytt
6. Mattias Goldmann
7. Åsa Romson
8. Naturvårdsverket
9. Svante Axelsson
10. Yttra

Tyck till