Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Svenska solfångare ska erövra Kina

  • Foto: Suncool

Stockholmsföretaget Suncool siktar på att ta Kina med storm. Säljmålet: 2,4 miljarder kronor om fem år

Suncools solfångare dundrar in på den stora kinesiska marknaden, via ett samägt bolag med Hong Kong-baserade Zhong Fa Zhan.

Spektakulära testresultat under fjolåret satte Hägerstensbolaget på ett snabbspår fram till ett påskrivet Kinaavtal i början av oktober i år. Det första storskaliga testet av Suncools teknik, vid kafferosteriet Löfbergs i Karlstad 2014, visade ungefär dubbelt så stor energieffekt som jämförbara solfångare på marknaden.

Kina står för 80 procent av världsmarknaden för så kallade termiska solfångare.

”Det är en fantastiskt stor marknad. Att ta fem procents marknadsandel från de solfångare som är hälften så bra som våra, det känns rimligt med en aggressiv marknadsföring och en produktionskapacitet som kan möta efterfrågan”, säger Carl Boman, vd för Suncool.

Ni räknar alltså med att omsätta 2,4 miljarder kronor i Kina om fem år?
”Vi går på vad vår kinesiska partner säger till oss. Det är ingenting vi hittat på. Det går väldigt fort i Kina när de väl bestämmer sig för att införa en ny teknik.”

Suncools teknik omvandlar solstrålar till varmvatten eller kyla för luftkonditionering. Solfångare ska inte förväxlas med solceller, som genererar el. Ska solcellsel användas till kyla och värme, så är det mer effektivt att använda solfångare i stället.

Världsmarknaden uppskattas till 60 miljoner kvadratmeter solfångare, varav omkring 48 miljoner i Kina. Givet ett pris på 1.000 kronor per kvadratmeter värderas marknaden till 60 miljarder kronor, och Suncools mål om 5 procent i Kina till 2,4 miljarder kronor.

Marknaden för solvärme har börjat stagnera. Men Suncools teknik innebär ”en ny generation solfångare”, som kan hålla liv i efterfrågan, hävdar Karl Boman.

”Den här solfångaren förbrukar i stort sett ingen el. Den har extremt hög verkningsgrad, och då har vi inte ens börjat optimera systemet.”

Vilka är kunderna?
”Det kan vara allt från hushåll i lägenhet och villor. Men i första hand är det mest lönsamt för anläggningar med stora energibehov som typ hotell, sjukhus eller kommersiella byggnader.”

Är det tillräckligt soligt i Kina?
”Det är mycket sol i södra Kina. Det är framför allt från Shanghai och nedåt som den stora marknaden finns.”

Suncool, som licensierar tekniken till det kinesiska bolaget, redovisar hittills noll kronor i försäljning. Bolaget är ett helägt dotterbolag till Climatewell med Sweco-ägarna Skirner, statliga Industrifonden och en spansk investerargrupp bakom sig.

Climatewell omsatte 15,4 miljoner kronor i fjol och redovisade en förlust på omkring 9 miljoner kronor.