Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Så slår den gröna bensinbomben

  • MP:s Per Bolund Foto: Toby Talbot/ TT

Miljöpartiet väntar på att få släppa en rejäl bensinbomb. Får de igenom sin höjning av koldioxidskatten skulle bensinpriset vid pump öka med 70 öre per liter på ett bräde. "Det skulle vara en av de kraftigaste höjningarna någonsin", säger Ulf Svahn, vd för Svenska petroleum och biodrivmedelinstitutet, SPBI.

Vid en rödgrön valseger kan Sveriges bilister ha anledning att dra i bromsen.

Miljöpartiet vill höja koldioxidskatten med 24 öre, vilket ökar bensinpriset med 70 öre per liter. Förändringen ska gälla på ett bräde från och med nästa år, om partiet får som det vill.

På fredagen låg Statoils literpris på 14,78 kronor. Sett till dagens bensinpris skulle det nya priset landa på 15,48 kronor per liter om Miljöpartiet fick igenom sitt förslag. Enligt SPBI:s statistik har bensinpriset bara varit så högt i Sverige under en kort period tidigare – våren 2012.

För den arbetspendlar 6 mil om dagen innebär Miljöpartiets förslag en ökad kostnad på 1.260 kronor per år, enligt di.se:s beräkningar.

För barnfamiljen med två bilar, där en av de vuxna arbetspendlar och den andra sköter bland annat hämtning och lämning av barnen, kan den ökade kostnaden bli 1.750 kronor per år. Och för fritidsåkaren, som mestadels åker korta sträckor och då och då gör en utflykt, blir det drygt 900 kronor mer per år.

Beräkningen för fritidsåkaren är i linje med partiets egen uträkning, som visar att höjningen av bensinpriset för en normalbilist ger en ökad månadskostnad på 50-100 kronor per månad, baserat på en genomsnittlig körsträcka på 1.500 mil.

Höjningen av skatten skulle ge statliga intäkter på 5,5 miljarder kronor, enligt Miljöpartiets egna beräkningar.

”Vi vill göra det här för att investera i hållbara transporter och ett hållbart energisystem. Det är bland annat för att se till att järnvägen och underhållet av järnvägen fungerar”, säger Miljöpartiets ekonomisk-politiske talesperson Per Bolund.

Vänsterpartiet har ett liknande förslag. Partiet vill höja koldioxidskatten med 7 öre årligen under tre år. För nästa år innebär partiets förslag en höjning av bensinpriset vid pump med 20 öre/liter. Bensinpriset kommer således efter tre år att kosta 60 öre mer per liter. 

”Koldioxidskatten är ett effektivt styrmedel för att minska vägtrafikens utsläpp av koldioxid. För dem som bor i glesbygden kompenserar vi med sänkt fordonsskatt, kraftigt utbyggd kollektivtrafik och mackar med biodrivmedel”, kommenterar Vänsterpartiets ekonomisk-politiska talesperson Ulla Andersson.

Om de två nuvarande oppositionspartierna får igenom sina förslag skulle det, enligt SPBI:s vd Ulf Svahn, leda till en näst intill sensationell höjning av de svenska bensinpriserna.

”Om man skulle höja koldioxidskatten med 24 öre på ett bräde skulle det vara en av de beslutat kraftigaste höjningarna någonsin. Under arabiska våren var priserna uppe och snuddade på 16 kronor, men då berodde det ju på det geopolitiska läger och inte på politiska beslut”, säger han.

Så slår Miljöpartiets föreslagna höjning av bensinpriset
Bilist-typ Mil/år Dagens årskostnad* Ny årskostnad, MP** Ökad kostnad
Pendlaren 1800 26 604 kr 27 864 kr 1 260 kr
Fritidsåkaren 1300 19 214 kr 20 124 kr 910 kr
Barnfamiljen med två bilar 2500 36 950 kr 38 700 kr 1 750 kr

Uträkningarna är gjorda utifrån att bilen drar 0,85/liter bensin/mil och sträckorna efter rekomendationer av bl.a Spbi och Bil Sweden.


*baserat på Statoils bensinpris idag 14,78 kr/liter
**baserat på Statoils bensinpris idag 14,78 kr/liter +0,70 kr/liter

Tyck till
Tyck till