Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Jonas Sjöstedts hotbrev till välfärdsföretagarna

  • Jonas Sjöstedt, Vänsterpartiets ledare. Foto: Jesper Frisk. Montage: Di.se

Slopa vinsten i era företag redan nu. Det är Jonas Sjöstedts budskap i ett brev till tio välfärdsföretagare.
Ett direkt hot, tycker Vårdföretagarna. Ett klassiskt knep, säger kampanjforskaren.

"Hej Henrik Borelius. Den 14 september tänker vi vinna valet och avskaffa de privata vinsterna i välfärden. Vi tycker att det är bättre att alla pengar används till vård, skola och äldreomsorg i stället för att era ägare tar ut vinster."

Så inleds det brev som Vänsterns partiledare Jonas Sjöstedt skickade till Attendos vd på fredagsmorgonen. Utanför partiets kontor i Gamla stan stoppade han ner tio brev till lika många välfärdsföretagare med samma budskap: Ombilda era företag till SVB-bolag, det vill säga bolag med regler mot vinstuttag. I tre punkter beskriver Jonas Sjöstedt hur det går till. Brevet avslutas med "Lycka till".

"De vet nog om att timmarna är räknade för deras verksamheter. Jag tycker de ska kika på om de kanske kan tjäna pengar i någon annan bransch, till exempel innovation och industriverksamhet. Där behövs riskkapital", säger han.

Du satsar på att bli minister i nästa regering. Är det lämpligt för en minister att tala om för företagare vad de ska göra?

"Ja, jag tycker det är bra att ge besked om vad som gäller om vi får makten."

Håkan Tenelius, näringspolitisk chef på Vårdföretagarna är inte lika nöjd.

"Det är ett direkt hot. Det finns redan en stor oro bland de hundratusentals människor som valt att jobba och investera i den här branschen. Jag träffar människor som har belånat sina hem för att starta företag. Då är detta slag i ansiktet direkt oförskämt, även om det är menat att vara lite roligt."

Han avvisar idén om att omvandla företagen till SVB-bolag.

"Det finns två SVB-bolag inom vården i Sverige i dag, varav det ena står inför konkurs. Våra medlemmar är otroligt seriösa och kan visa att de kan leverera högre kvalitet än kommuner och landsting gör. Jonas Sjöstedt vill inte förstå vad som krävs för att företag ska utvecklas."

Sakfrågan är inte ny. Däremot passar greppet perfekt in i den politiska spellogiken. Enligt Lars Nord, professor i politisk kommunikation vid Mittuniversitetet, är negativa kampanjer typiska för valkampanjens slutskede.

"I det skedet vet vi redan vad partierna vill, och det är svårt att lyfta nya frågor. Då gäller det mest att hitta nya sätt att nå ut med dem. Då är det vanligt med negativa kampanjer."

Då är ens fiender ens bästa vänner.

"Vänsterpartiet har stort stöd i den här frågan och vill driva den in i kaklet. Men de mäktar inte med det själva just nu. Då är det en drömsituation att stå emot kapitalet och de som gör stora företagsvinster i en debatt", säger Lars Nord.