Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Yrket som är borta om 5 år

  • Foto: Malin Rudblom / TT

I stort sett hela marknaden för kundtjänst via telefon kommer att dö ut inom fem år. Det spår David Thodey, vd för telekombolaget Telstra, skriver Sydney Morning Herald.

Arbetstillfällen på så kallade call centres (kundtjänstcenter) i en mängd sektorer kommer att försvinna inom fem år. Istället tar appar i smarta telefoner över marknaden med en kombination av interativ information, sök och chatt.

Det hävdar David Thodey, vd för Australiens största telekom- och mediaföretag Telstra, i en intervju med ABC Radio i Melbourne under fredagen, skriver Sydney Morning Herald. Thodey säger sig inse vilket enormt pris detta skulle medföra för mindre samhällen som förlitar sig på call centers för jobb.

”Mer och mer kommer vi använda webben och appar i telefonen”, sade han. "I praktiken kommer dessa jobb inte att finnas om fem år.”

Telstra har sagt upp 1.600 medarbetare de senaste 12 månaderna fram till 30 juni. Samtidigt har man skapat 400 jobb inom andra områden.

Tyck till
Tyck till