ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Anders Borg försvarar tågkalkyl

  • Foto: TT

Tidigare tyckte han snabbtågssatsningar var "robust olönsamma", men nu har Anders Borg bytt fot. Men projektet är inte särskilt lönsamt, enligt interna kalkyler som SVT tagit del av.

Det så kallade Sverigebygget kombinerar höghastighetståg med ett omfattande bostadsbyggande och tunnelbanesträckningar. Snabbtågsprojektet kostar 140 miljarder och ska ge snabbtåg som går mellan Stockholm – Göteborg och Stockholm – Malmö i 320 km/h.

Anders Borg har tidigare kallat satsningar på höghastighetståg för ”robust olönsamt”.

En kalkyl som SVT har kommit över visar att regeringens egna utredare är tveksamma till projektet.

”Utbyggnaden bedöms vara svagt lönsam”, skriver de enligt SVT.

Men vid Moderaternas ekonomiska seminarium försvarar Anders Borg kalkylen. En nyckel är byggandet, som förtätar städerna och skapar fler passagerare till de framtida tågen. En annan viktig faktor är nya stambanor, som med fördel byggs genom att man tar till linjalen.

”Då handlar det om hur rakt man drar linjerna. Därigenom har vi sett en lite annorlunda kalkyl”, säger Anders Borg.

En inspirationskälla är Socialdemokraternas finansminister under 20 år från 1950- till 1970-talet.

”Gunnar Sträng såg infrastrukturen som en bygghävstång”, säger han.

Det tunnelbanepaket som presenterades i våras, där kommuner som fick del av satsningen också bidrog med omfattande bostadsbyggande är en annan förebild.

”Det tycker vi har fungerat extremt väl.”

Byggandet spelar en annan central roll. Nämligen att häva skuldsättningen genom en utbudschock, påpekar han.

”Ska vi klara av en urbanisering och samtidigt få ner skuldsättningen så måste vi se till att det verkligen blir en utbudschock också. Vi måste se till att det blir mer mark tillgänglig”, säger han och pekar på att det bland annat handlar om att se över strandskyddet.

Tyck till