Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Varnar för möbelsajter

  • Foto: Claudio Bresciani/TT

Konsumenter över hela Europa, däribland många svenskar, har blivit blåsta på stora belopp av möbelsajten Infurn. Nu befarar konsumentorganisationen Konsument Europa att fenomenet med utdragna leveranstider och uteblivna återbetalningar kan upprepas på andra, liknande sajter. "Betala aldrig, aldrig med banköverföring", varnar Magnus Adell, juridisk rådgivare.

Trenden att köpa piratkopierade designmöbler har vuxit sig allt starkare på senare år. För kunder över hela Europa blev möbelsajten Infurn en dyrköpt erfarenhet. Konsument Europa, en enhet inom Konsumentverket, har sedan 2010 fått in nästan 300 ärenden som gäller bolaget, i huvudsak från svenska konsumenter. De flesta gäller uteblivna leveranser och uteblivna återbetalningar.

Den som läste det finstilta kunde se att leveranstiden angavs till 10-18 veckor, men den sköts ofta upp om och om igen.

”I vissa fall hade konsumenter väntat 1-2 år på sina varor”, säger Magnus Adell, juridisk rådgivare på Konsument Europa.

Många svenska konsumenter har blivit blåsta på stora belopp. De flesta order ligger på ett par tusenlappar, enligt Magnus Adell, men vissa kunder har förlorat tiotusentals kronor.

Infurns hemsida har nu stängts ner, men så sent som i maj tog e-butiken fortfarande emot beställningar. Detta trots att bolagets kontor i centrala London utrymdes i början på maj, enligt brittiska tidningen the Guardian. Ursinniga brittiska konsumenter, som förlorat hundratals ibland tusentals pund, sökte sig till bolagets kontor för att kräva tillbaka sina pengar men fann det då tomt.

”En del har betalat via banköverföring och då är man ganska körd i dagsläget. Har man betalat med kreditkort har man en väldigt bra möjlighet att få tillbaka sina pengar”, säger Magnus Adell.

Magnus Adell ser en risk att problemet med utdragna leveranstider, och i värsta fall uteblivna leveranser och uteblivna återbetalningar, kan dyka upp igen när det gäller andra, liknande sajter.

”Det är väldigt lätt registrera ett bolag i vilket land som helst i EU. Det behöver inte betyda att bolaget finns där och bedriver verksamhet där”, säger Magnus Adell.

Däremot har Konsument Europa inte i dagsläget fått in tillräckligt många anmälningar mot andra möbelbutiker på nätet för att gå ut och varna för några specifika bolag.

”Det finns andra bolag som har snygga, propra hemsidor, snygga bilder på produkterna och kontaktuppgifter. Men bolaget döljer lite att det kan bli extremt långa leveranstider. Då gör man bäst i att betala med kort. Betala aldrig, aldrig med banköverföring”, säger Magnus Adell.

Den som har betalat med kreditkort har rätt enligt lag att få assistans av banken med att få pengarna åter om den rättigheten finns mot säljaren.

”Om du lyckas bevisa att du har rätt att få tillbaka pengarna – då måste banken assistera dig”, säger Magnus Adell.

Om det däremot rör sig om ett vanligt bankkort finns ingen lagstadgad rätt att få tillbaka pengarna, men bankerna har möjlighet att hjälpa konsumenten även då betalning skett med vanligt bankkort.

”Om du gör en bra reklamation och den svenska banken inte tycker att det gått rätt till – då kan du få hjälp. Men du måste göra förarbetet själv”, säger Magnus Adell.

Hans uppmaning är att konsumenter som råkar ut för den här typen av problem ska vända sig till Konsument Europa. Där kan de få hjälp att skriva en reklamation som i nästa steg kan användas i kontakten med banken.

Tyck till
Tyck till