close
«Tillbaka
Spara artikel
Läs artikeln när det passar dig bättre

Klockan

Skriv ut

Varnar för möbelsajter

Uppdaterad 2014-07-28 09:51. Publicerad 2014-07-27 14:08

Foto: Claudio Bresciani/TT

Konsumenter över hela Europa, däribland många svenskar, har blivit blåsta på stora belopp av möbelsajten Infurn. Nu befarar konsumentorganisationen Konsument Europa att fenomenet med utdragna leveranstider och uteblivna återbetalningar kan upprepas på andra, liknande sajter. "Betala aldrig, aldrig med banköverföring", varnar Magnus Adell, juridisk rådgivare.

Trenden att köpa piratkopierade designmöbler har vuxit sig allt starkare på senare år. För kunder över hela Europa blev möbelsajten Infurn en dyrköpt erfarenhet. Konsument Europa, en enhet inom Konsumentverket, har sedan 2010 fått in nästan 300 ärenden som gäller bolaget, i huvudsak från svenska konsumenter. De flesta gäller uteblivna leveranser och uteblivna återbetalningar.

Annons:

Fakta

Konsument Europa

  • En enhet inom Konsumentverket
  • Ingår i European Consumer Centre Network, delfinansieras av EU-kommissionen
  • Hjälper bara till i gränsöverskridande tvister när det gäller en säljare från ett annat EU-land, Island eller Norge. Har man som konsument problem med ett svenskt företag – kontakta kommunala konsumentvägledaren.

Den som läste det finstilta kunde se att leveranstiden angavs till 10-18 veckor, men den sköts ofta upp om och om igen.

”I vissa fall hade konsumenter väntat 1-2 år på sina varor”, säger Magnus Adell, juridisk rådgivare på Konsument Europa.

Många svenska konsumenter har blivit blåsta på stora belopp. De flesta order ligger på ett par tusenlappar, enligt Magnus Adell, men vissa kunder har förlorat tiotusentals kronor.

Infurns hemsida har nu stängts ner, men så sent som i maj tog e-butiken fortfarande emot beställningar. Detta trots att bolagets kontor i centrala London utrymdes i början på maj, enligt brittiska tidningen the Guardian. Ursinniga brittiska konsumenter, som förlorat hundratals ibland tusentals pund, sökte sig till bolagets kontor för att kräva tillbaka sina pengar men fann det då tomt.

”En del har betalat via banköverföring och då är man ganska körd i dagsläget. Har man betalat med kreditkort har man en väldigt bra möjlighet att få tillbaka sina pengar”, säger Magnus Adell.

Magnus Adell ser en risk att problemet med utdragna leveranstider, och i värsta fall uteblivna leveranser och uteblivna återbetalningar, kan dyka upp igen när det gäller andra, liknande sajter.

”Det är väldigt lätt registrera ett bolag i vilket land som helst i EU. Det behöver inte betyda att bolaget finns där och bedriver verksamhet där”, säger Magnus Adell.

Däremot har Konsument Europa inte i dagsläget fått in tillräckligt många anmälningar mot andra möbelbutiker på nätet för att gå ut och varna för några specifika bolag.

”Det finns andra bolag som har snygga, propra hemsidor, snygga bilder på produkterna och kontaktuppgifter. Men bolaget döljer lite att det kan bli extremt långa leveranstider. Då gör man bäst i att betala med kort. Betala aldrig, aldrig med banköverföring”, säger Magnus Adell.

Den som har betalat med kreditkort har rätt enligt lag att få assistans av banken med att få pengarna åter om den rättigheten finns mot säljaren.

”Om du lyckas bevisa att du har rätt att få tillbaka pengarna – då måste banken assistera dig”, säger Magnus Adell.

Om det däremot rör sig om ett vanligt bankkort finns ingen lagstadgad rätt att få tillbaka pengarna, men bankerna har möjlighet att hjälpa konsumenten även då betalning skett med vanligt bankkort.

”Om du gör en bra reklamation och den svenska banken inte tycker att det gått rätt till – då kan du få hjälp. Men du måste göra förarbetet själv”, säger Magnus Adell.

Hans uppmaning är att konsumenter som råkar ut för den här typen av problem ska vända sig till Konsument Europa. Där kan de få hjälp att skriva en reklamation som i nästa steg kan användas i kontakten med banken.

Tjänster

Annons:
Annons:
SENASTE NYTT PÅ DI.SE
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Etiketter i denna artikel

Fakta

Det kan Konsument Europa hjälpa till med

  • Skriva en reklamation som hänvisar kortfattat till lagen, och som kan användas i kontakten med banken.
  • Hjälpa till så att konsumenten gör rätt praktiskt och juridiskt innan konsumenten kontaktar banken
  • Informera om hur man som konsument stämmer någon, hur man kopplar in Kronofogden och driver in en skuld
Annons:
Annons:
”Prenumerera”
Vinnare och förlorare
17:29 % Senaste
Bonava A 8,46 103,20
SSAB B 6,16 17,41
SSAB A 5,67 21,24
Nordea Bank -6,05 73,80
MTG A -1,35 234,70
Axis -1,34 331,50
Världsindex
Nikkei 225 -7,92% 14 952,02
Hang Seng Index -2,92% 20 259,13
FTSE 100 Index -3,15% 6 138,69
Dax 30 -6,82% 9 557,16
CAC 40 -8,04% 4 106,73
Dow Jones Industrial Average -3,39% 17 400,75
NASDAQ Composite -4,12% 4 707,98
Mest analyserade bolag
Köp Neutr Sälj
Nordea 12 22 3
Ericsson 9 21 5
Telia Company 7 8 3
Nokia 9 4 0
Handelsbanken 0 5 7
Atlas Copco 6 2 2
Lucara Diamond Corp 7 3 0
SAS 1 7 1
Evolution Gaming ... 8 0 0
Xvivo Perfusion 0 6 0
Concentric 5 0 0
Tele2 3 2 0
Assa Abloy 1 3 0
Unibet 2 2 0
Tieto 2 2 0
Medivir 0 4 0
NetEnt 1 3 0
Hansa Medical 0 3 0
Addtech 3 0 0
ShaMaran Petroleu... 1 2 0
Telegram
Bästa bolåneräntorna
Annons:

Ersättning fakturaköp

Ditt kreditbetyg Ersättningsnivå*
AAA 98,66%
AA 98,33%
A 97,89%
B 97,36%
C 96,85%

*Genomsnitt april 2016

samarbete med fakturino.se

RESEVALUTOR

samarbete med forex
Börskoll
BONAV A
8,46
VSSAB B
-13,13
VALUTAKOLL
Valutakollen
SEK/
Börskoll

 Nyhetstips: 08-573 650 50 - dise@di.se | Växeln: 08-573 650 00 | Kundtjänst/prenumerationsärenden: 08-573 651 00 | Dagens industri | 112 60 Stockholm | © di.se | Ansvarig utgivare: Lotta Edling | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se

close

Anmäl kommentaren

Var vänlig och motivera din anmälan (valfritt)