ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Kinneviks raket bromsar in

  • Kinneviks nye vd Lorenzo Grabau Foto: Jesper Frisk

Antalet besökare på klädjätten Zalandos sajter ökar i allt långsammare takt, åtminstone på datorskärmar. Det visar färska siffror från mätbolaget Comscore som di.se har tagit del av.

Zalando hade under april 6 procent fler unika besökare än under samma månad förra året. I maj ökade besökarantalet 4,5 procent. Så sent som i januari och februari var motsvarande uppgång 17 procent.

Att ökningstakten sjunker kan vara ett tecken på att även försäljningstillväxten, som redovisas senare i veckan, mattas av. Comscore-statistiken ger dock inte hela bilden eftersom den bara mäter besökare som surfar på en dator. Enligt Zalando kommer en tredjedel av besökarna numera från mobiler och surfplattor.

Under fjärde kvartalet i fjol stämde Comscore-siffrorna väl överens med Zalandos försäljningsutveckling, som då gjorde aktiemarknaden gruvligt besviken.

Sedan dess har dock besöksiffrornas betydelse blivit ifrågasatt eftersom klädbolagets försäljning ökade mer än besöken under första kvartalet i år. Det kan bero på att köparna handlar via mobilen i högre grad alternativt att Zalando säljer fler eller dyrare plagg per kund.

Zalandos största ägare är Stenbecksfärens investmentbolag Kinnevik. Kinnevik kraschade på börsen i början av året efter Zalandos oväntat svaga försäljningssiffror för fjärde kvartalet. Sedan dess har dock aktien återhämtat sig kraftigt.

De senaste tre månaderna har kursen stigit 27 procent, bland annat efter en charmoffensiv av den nye vd:n Lorenzo Grabau som har träffat investerare och medier i Stockholm de senaste veckorna.

Tyck till