ANNONS:
Till Di.se
Börs & Marknad Ledare Di TV Bil Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Macquarie tackar staten för klippet på Arlanda Express

  • Foto: Niclas Alm / TT

För tio år sedan tog riskkapitalbolaget Macquarie över driften av Arlanda Express-tågen som kör mellan Stockholm och flygplatsen. Affären genomfördes tack vare ett gratislån från skattebetalarna. Nu säljs tågen och Macquarie tjänar 2 miljarder kronor.

Bolaget A-Train som står bakom Arlanda Express har fram till 2040 ensamrätt på att köra tåg mellan Sveriges huvudstad och landets största flygplats. Tågen är toppmoderna och priset per resa är relativt högt eftersom många av dem som åker är mindre priskänsliga affärsresenärer.

Macquarie betalade cirka 400 miljoner kronor när det lade vantarna på den då förlusttyngda tågpendeln 2004. Nu säljs bolaget vidare till ett konstortium av australiska infrastrukturfonder. Detta efter att Macquarie lyckats vända bolaget till vinst.

För ett halvår sedan uppgav källor till Dagens industri att tågbolaget nu värderas till 4 miljarder kronor. Om skulderna räknas bort blir priset på aktierna 1,8 miljarder kronor.

Det innebär att Macquarie har gjort ett jätteklipp på sin investering, då bolagets värde har ökat med 1,4 miljarder kronor på tio år. Klippet är dock ännu större än så. Riskkapitalbolaget har också plockat ut 400 Mkr i utdelning under ägarperioden.

Dessutom har det lånat ut pengar till dotterbolaget bakom Arlanda Express till 13 procents ränta och på så vis fått in ytterligare 400 Mkr. Klippet summeras därmed till över 2 miljarder kronor.

En starkt bidragande orsak till att Macquarie lyckades få Arlanda Express på rätt köl är att riskkapitalisterna erbjöds gratislån från statliga Riksgälden. I praktiken är det alltså skattebetalarna som har stått för de ränteintäkter som Macquarie har haft under sin tid som ägare.

Till saken hör att staten har rätt till del av vinsten vid en försäljning. Det gäller dock bara om ackumulerade avkastningen har nått över en nivå. Den nivån är det enligt Di:s källor ännu långt till eftersom bolaget drogs med så stora förluster innan Macquarie tog över 2004.

Tyck till