Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Lavin av krav mot Norwegian

  • Foto: Johan Nilsson / TT

Norwegians nota till missnöjda Dreamlinerresenärer kan sluta på över 100 miljoner kronor. Allmänna reklamationsnämnden ger klagande rätt och flera fall tas nu till domstol, men flygbolaget vägrar fortsatt att betala dem som drabbats av det senaste årets flygstrul.

Det senaste årets förseningar för sammanlagt omkring 25.000 passagerare hos Norwegian öppnar för ersättningskrav till ett samlat belopp på uppåt 135 miljoner kronor, enligt Stephan Eriksson, advokat på Liman & Partners.

Han företräder tillsammans med konsumenträttsbyrån TRS Travelright omkring 500 drabbade Norwegianresenärer med krav på omkring 2,7 Mkr och driver just nu fem pilotfall mot flygbolaget i domstol, i förlängning av nekade ersättningskrav.

Omkring 100 flighter hos Norwegian har varit kraftig försenade eller ställts in sedan i juli i fjol, på grund av tekniska fel hos bolagets nyinköpta flygplan av modellen Dreamliner.

Trafikstrulet har utlöst en lavin av ersättningskrav mot det norska flygbolaget. Men kunderna möts av kalla handen.

Stephan Eriksson ger bilden av en systematiserad uttröttning av Norwegianresenärer som försökt lägga fram ersättningskrav hos bolagets kundtjänst. Enligt en EU-förordning har flygresenärer rätt till kompensation för förseningar på över tre timmar, men Norwegian har åberopat ”extraordinära omständigheter”, vilket enligt regelverket ger undantag från ersättningsskyldighet.

Allmänna reklamationsnämnden meddelade förra veckan att ett tiotal drabbade svenska resenärer som vänt sig dit och fått rätt mot flygbolaget, ändå nekas ersättning. Flygbolaget fortsätter att argumentera för att ”fabrikationsfel” på flygplanen inte utlöser rätt till ersättning.

Norwegian har också till vissa drabbade betalat ut antal ersättningar på mellan 900 och 1.800 kronor, men EU-reglerna anger mycket tydligt ersättningsbelopp på motsvarande 2.250 till 5.400 kr, enligt Stephan Eriksson.

”Jag tycker det är i strid med förordningen att man gör på det här sättet. Norwegian försöker komma undan sitt ansvar”, säger han.

Enligt Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef på Norwegian, faller ansvaret för flygplanens tekniska fel på tillverkaren Boeing, som också sköter underhållet av Dreamlinerplanen. Hon upprepar hållningen att Norwegian generellt inte är ersättningsskyldigt för Dreamlinerförseningarna, men påpekar att vissa kunder har kompenserats i vissa fall.

”Överlag så tycker vi att det har varit tekniska problem utom vår kontroll, och då tycker inte vi att vi är skyldiga att ge ersättning.”

Varför inte ge kunderna ersättningar och skicka vidare krav till Boeing?
”Det är inte helt enkelt. Vi är ansvariga inför kunden. Men vi har en dialog med Boeing.”

Hur ser du på anklagelser om en medvetet långdragen kundtjänsthantering vid krav på förseningsersättningar?
”Vi jobbar på så gott vi kan. Det är verkligen inte så att vi tillämpar någon utmattningsprincip Vi behandlar varje ärende individuellt. Det kan dessvärre ta sin tid, eftersom vi har så många pågående ärenden.”

Tyck till
Tyck till