Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

E-handelsbolag lovar billigare död

Det nystartade e-handelsbolaget Funera vill göra det billigare att dö. Målet är att kapa kostnader för personliga möten och administration vid beställning av begravningar. "Vi hoppas att det ska bli lika enkelt som att boka en restaurang", säger riskkapitalisten Håkan Ramsin som har investerat i företaget.

Håkan Ramsin säger att det med hjälp av en renodlad e-handelslösning går att göra begravningar betydligt billigare.

“Vår hypotes är att det finns många människor som känner att begravningsentreprenören i själva verket är en säljare. De föredrar att hantera planeringen själva framför datorn, snarare än att sitta i en massa möten”, säger han.

En enklare begravning kostar i Sverige mellan 15.000 och 20.000 kronor. Mellan en tredjedel och en fjärdedel av den summan består av arvode till begravningsbyrån.

I arvodet ingår kostnader för kundkontakter, bokningar, anskaffning av gravsättningsintyg och andra administrativa tjänster. Det är framför allt de kostnaderna som Funera vill pressa.

“Konkurrenterna tar mellan 4.500 och 7.000 kronor för en tjänst som är väldigt svår för kunden att få överblick på. Där har vi ett standardpris på 590 kronor”, säger Håkan Ramsin och tillägger att Funera också, enligt honom, har lägre marginaler på sina likkistor än snittet i branschen.

Hur är det möjligt att få ner priset så mycket?
“Jag vill påstå att det här handlar om att branschen inte är transparent vad gäller vad kunden egentligen betalar för. En del av de där intygen som de skaffar fram får man bara genom att skicka ett mejl, det är kanske två minuters arbete”, säger han.

Funera lanserades för sex veckor sedan och arrangerar för närvarande en till två begravningar varje dag. Nästa steg för bolaget är att försöka övertyga de svenska kyrkorna att effektivisera sina bokningssystem.

“Vi har tagit fram ett system som vi erbjuder kyrkan att använda. I nuläget blir det många telefonsamtal fram och tillbaka vilket är väldigt innefektivt. Vi hoppas få med oss kyrkan i att sjösätta ett sådant system vilket skulle minska arbetet med upp till 90 procent" säger han

“Vi hoppas att det i framtiden ska bli lika enkelt som att boka en restaurang. Men där är vi inte än”, säger han.