Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Telia trissar upp nät-tv priserna

  • Foto: Elise Amendola

Videostreaming via tjänster som Netflix slukar mer än hälften av Telias bredbandskapacitet på kvällarna. Nu kontrar telejätten med att ta betalt av innehållsleverantörerna.

"Förr eller senare ledr detta till prisökningar för konsumenterna", säger Marie Nilsson, vd för konsultbolaget Medievision.

Att titta på tv i datorn via tjänster som Netflix, HBO Nordic och Viaplay blir allt mer populärt. Även SVT och de traditionella tv-bolagen lockar allt fler tittare med sina play-tjänster.

Problemet är att tittandet formligen slukar bredbandskapacitet. På Telia uppger man att streamad video är den viktigaste förklaringen till att den årliga ökningstakten av bredbandskonsumtion nu ligger på cirka 50 procent, jämfört med 30 procent för bara några år sedan.

”Under peakperioden mellan klockan 20 och klockan 22 på kvällen utgör videostreaming mer än 50 procent av den utnyttjade bredbandskapaciteten i vårt nät. Det är dubbelt så mycket som för ett par år sedan”, säger Freenasp Mobedjina, strategichef för Telias bredbandstjänster.

Totalt utgör dessa två timmar en femtedel av Telias trafikvolym.

När användandet är som högst riskerar kapaciteten att slå i taket. Operatörer som Telia utvidgar därför ständigt kapaciteten och finjusterar för att undvika flaskhalsar.

För att hantera kostnadsökningen har Telia nu även börjat ta betalt av innehållsleverantörerna. Vilka och hur mycket vill man för närvarande inte säga, men det rör sig om flera så kallade partnerskap inom ett nytt område som kallas CDN (Content Distribution Network). I korta drag garanterar Telia leverantörer som Netflix kan streama tv-program utan långa startsträckor eller hackiga bildupplevelser.

Liknande tjänster har väckt kritik i USA där kabel-tv och bredbandsgiganten Comcast (som nyligen köpt Time Warner Cable) knutit avtal med Netflix. Uppgörelsen uppges ha kantats av tuffa förhandlingar.

”Netflix har tidigare försökt gå förbi den etablerade betalningsmodellen genom att blockera sin HD-tjänst för användare hos företag som inte ville acceptera deras villkor. Men nu har man bytt strategi även i Sverige. Man vill kunna distribuera sina nya serier i full HD och är då redo att samarbeta med operatörerna”, förklarar Freenasp Mobedjina på Telia.

På Telia avfärdar man tanken om att dessa samarbeten leder till högre kostnader för konsumenten.

”Tvärtom, idén är att skapa en distribution som är lättare och effektivare för innehållsleverantörer som till exempel Netflix”, säger Jonas Hasselberg, konsumentchef för Telias bredbandstjänster.

Men Marie Nilsson, vd för konsultbolaget Medievision menar att trenden i slutändan drabbar konsumenterna.

”Prispunkten som har etablerat sig i Sverige idag, 79 kronor per månad för tjänster som Netflix och Viaplay måste troligtvis upp i framtiden. Innehållsleverantörerna och infrastrukturbolagen kommer att slåss om konsumenternas plånbok i framtiden”, säger hon.

På Telia är man inte främmande för att i framtiden erbjuda dyrare bredbandsabonnemang till kunder som ser mycket tv-program och filmer på nätet.

”När vi talar med konsumenterna märker vi att det finns en förståelse för att köpa tjänster som kan garantera högre kvalitet”, säger Freenasp Mobedjina på Telia.

Tyck till
Tyck till