close
Tillbaka

Läs artikeln när det passar dig bättre

Klockan

Sveriges okända spelkung

Uppdaterad 2014-02-15 14:50. Publicerad 2014-02-15 07:23

Daniel Hasselberg, grundare av Mag Interactive. Foto: Jesper Frisk

Det svenska mobilspelet Ruzzle gör stor succé över hela världen med fler än 50 miljoner nedladdningar. För skaparen Mag Interactive har lönsamheten skruvats upp till extrema nivåer.

Sensommaren 2011 satt Daniel Hasselberg och fem andra programmerare och funderade på hur de skulle kunna göra ett framgångsrikt mobilspel.

Annons:

De fastnade för det som i branschen kallas casual games, det vill säga enkla spel som passar de flesta. Tanken var att det borde gå att göra ett riktigt bra sådant spel även med små resurser.

"Vi såg att Wordfeud hade blivit en stor succé med ett spel som påminde om Alfapet. Vi tittade på andra brädspel som borde gå att göra en digital variant av och fastnade för Boggle, som bygger på att hitta så många ord som möjligt i ett begränsat antal bokstäver", säger Daniel Hasselberg, vd på Mag Interactive.

Utvecklarna började skissa på ett bokstavspussel som till skillnad från Wordfeud skulle gå att spela färdigt på bara ett par minuter. Så föddes Ruzzle.

Spelet går ut på att användaren ska försöka hitta så många ord som möjligt i en rutnät med 16 bokstäver. Spelaren markerar att han eller hon har hittat ett ord genom att dra över det med fingret.

Tävlingsmomentet är centralt och det går att utmana sina Facebookvänner.

Daniel Hasselberg berättar att han och kollegerna från början hade förhoppningar om att spelet i bästa fall skulle laddas ned mellan fem miljoner och tio miljoner gånger under året. Mer än så vågade de inte hoppas på.

"Vi släppte den första versionen i mars 2012, mest för att testa hur det fungerade. Men efter bara tre veckor hade vi en miljon nedladdningar. Då insåg vi att Ruzzle skulle kunna bli något riktigt stort", säger han.

Spelarbasen fortsatte att växa stadigt under 2012. I januari 2013 kom nästa stora genombrott då Ruzzle under en period var den mest nedladdade appen i USA i den digitala butiken App Store.

Spelet beskrivs ofta som mycket beroendeframkallande, något som utvecklarna också har eftersträvat.

Enligt Daniel Hasselberg handlar beroendeskapandet om att hela tiden ge spelaren belöning för framgångar.

"Så fort du hittar ett ord får du både visuell feedback och ljudfeedback. Vi får mycket respons från folk som säger att de blir beroende av att höra de där ljuden", säger han.

Till skillnad från många andra apputvecklare har Mag Interactive också lyckats kapitalisera på användarna. Spelet finns dels i en gratisversion med annonser och i en premiumvariant som kostar pengar att ladda ned.

Det färska bokslutet från det räkenskapsår som avslutades i augusti 2013 talar sitt tydliga språk: Verksamheten är extremt lönsam. Av de 96 miljoner kronor som bolaget omsatte under året var 65 Mkr ren vinst.

"Vi har druckit en del champagne. Men vi har ändå inte riktigt hunnit fira ordentligt. Det tar mycket tid att sätta organisationen och få allt att fungera", säger Daniel Hasselberg.

Han berättar att flera riskkapitalister har hört av sig och bett om att få köpa in sig i Mag Interactive. Bolaget har dock aldrig behövt något kapitaltillskott utifrån.

Till slut valde bolaget ändå att ta in riskkapitalbolaget Nokia Growth Partners, NGP, som delägare. Det finländska nätverksföretaget med samma namn investerar i NGP:s fonder, men riskkapitalbolagets verksamhet är fristående.

Enligt Daniel Hasselberg var det främst för att få in ny kompetens till styrelsen som NGP fick bli delägare.

"Skillnaden mellan NGP och några av de andra vi pratade med var att de redan innan vi satt vid förhandlingsbordet visade att de ville leverera mer än bara pengar. De kom med konkreta tips och agerade som en partner redan innan vi hade förbundit oss till någonting. Jag rekommenderar alla venture capital-bolag att arbeta på det sättet", säger han.

Olle Aronsson olle.aronsson@di.se

Stefan Lundell stefan.lundell@di.se

Annons:

Denna artikel är äldre än 5 dagar och kan inte längre kommenteras

Ladda om sidan

Läser in kommentarer
					

Betygsätt kommentaren Tack! Snitt ( röster)
					  

Betygsätt kommentaren Tack! Snitt ( röster)
Annons:
SENASTE NYTT PÅ DI.SE
Annons:
Annons:
I dag -4,14 Pkt
2014-08-01 09:00 - 17:30
OMXSPI -0,93% 441,91

OMXSPI

-0,93%

Skapad 2014-08-01 15:34

Tungt på börsen

STOCKHOLM. Handeln följer den negativa trenden i Europa. Men två bolag stretar på. (1)

Annons:

Verkstadspärla drar ifrån

I dag -4,14 Pkt
2014-08-01 09:00 - 17:30
OMXSPI -0,93% 441,91

OMXSPI

-0,93%

Skapad 2014-08-01 15:34

BÖRSEN. Ännu en sur dag – men ett storbolag sticker ut efter höjda rekommendationer. (7)

Räntor och valutor: Räntorna faller (09:21) "Marknaden fortsätter att pressas" (09:16) Asienbörser: Sony mot strömmen (08:20)

Annons:
I dag -97,66 Pkt
2014-08-01 09:00 - 17:30
N225 -0,63% 15 523,11

Nikkei 225

-0,63%

Skapad 2014-08-01 08:21

Sony håller emot

ASIENBÖRSER: Raset i USA sänker humöret. Men Sony sticker.

Börsfallet sänker räntorna (06:46)

Etiketter i denna artikel

Meda borde kunnat pruta

Analys 21 miljarder kronor för Rottapharm – det är ett alldeles för högt pris.

Annons:
Annons:
Vinnare och förlorare
15:35 % Senaste
Stockwik Förvaltning 8,00 0,03
FinnvedenBulten 3,01 68,50
Nordnet B 2,90 28,40
Nordic Mines -16,36 0,14
Svolder A -10,27 100,50
Ortivus B -7,56 5,50
Dagens rapporter
Inget resultat
Fler världsindex
Nikkei 225 -0,63% 15 523,11
Hang Seng Index -0,91% 24 532,43
FTSE 100 Index -0,92% 6 668,42
Frankfurt, DAX 30 -1,70% 9 247,70
Paris, CAC 40 -0,70% 4 216,53
Dow Jones Industrial Average -0,08% 16 550,16
NASDAQ Composite -0,10% 4 365,38
Mest analyserade bolag
Köp Neutr Sälj
Tele2 5 13 4
TeliaSonera 5 13 3
Ericsson 9 7 2
Nordea 8 4 0
Tieto 5 3 0
Net Entertainment 5 2 1
Nokia 4 2 1
Betsson 5 1 0
Medivir 3 0 2
Addtech 4 1 0
Cybercom Group 1 3 0
Enea 0 3 0
HiQ 2 1 0
Oniva Online Grou... 0 3 0
PledPharma 0 3 0
Concentric 3 0 0
Semafo Inc. 1 2 0
Lucara Diamond Corp 2 1 0
Crown Energy 0 2 0
North Chemical 0 2 0
Telegram

Dagens industri | 113 90 Stockholm | 08-573 650 00 | dise@di.se © di.se | Ansvarig utgivare: Peter Fellman | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se

close

Anmäl kommentaren

Var vänlig och motivera din anmälan (valfritt)