close
«Tillbaka
Spara artikel
Läs artikeln när det passar dig bättre

Klockan

Skriv ut

Öppen strid om Brommaflyget

Uppdaterad 2014-11-05 10:19. Publicerad 2014-11-05 08:20

För Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm, är att åtgärda bristen på bostäder viktigare. Foto: Jack Mikrut

En stängning av Bromma flygplats, som Stockholms stad nu försöker tvinga fram, skulle slå hårt mot flygtrafiken i hela landet.
En infekterad strid om flygplatsens framtid är på väg att blossa upp mellan det rödgröna styret i Stockholm och regeringen.

Trafiken till och från Bromma har ökat mycket kraftigt de senaste tio åren. I fjol hade flygplatsen hela 2,3 miljoner resenärer och det gör Bromma till Sveriges tredje största flygplats.

Annons:

Särskilt viktig är flygplatsen för näringslivet. Hela 80–85 procent av resenärerna reser i tjänsten. Och det är egentligen inte stockholmarna som är mest beroende av flygplatsen. Nya siffror från statliga Swedavia som Di har tagit del av visar att fyra av tio avgångar från Göteborg och Umeå till Stockholm går till Bromma. Från städer som Malmö, Östersund och Visby är det hälften av trafiken som går till just Bromma. Och allra mest beroende av flygplatsen är Växjö och Trollhättan.

Men nu ska alltså Bromma stängas. I alla fall om det nya rödgrönrosa styret i Stockholms stad, som äger marken, får sin vilja igenom.

”För att klara bostadsförsörjningen behöver vi bygga bostäder på Bromma”, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm.

”Vi i Stadshuset är överens om att senast 2022 ha avvecklat flygplatsen”, säger han.

Uppgörelsen mellan de rödgröna partierna i Stockholm går stick i stäv med vad S-ledningen sa inför valet. Då var beskedet att avtalet med ägaren Swedavia, som sträcker sig till 2038, inte ska sägas upp i förtid.

Hur frågan till slut landar är ännu oklart. En som får en central roll är den förhandlingsperson som nu ska utses av bostads- och stadsutvecklingsminister Mehmet Kaplan (MP).

Det rödgrönrosa styret i Stockholm vill att flygtrafiken flyttas till Arlanda. Frågan är dock om det är möjligt. Från statliga Swedavia, som äger båda flygplatserna, är svaret entydigt nej.

”Arlanda är fullt i ’peak’ redan i dag med den trafik vi har. Att flytta över trafiken från Bromma går inte”, säger Kjell-Åke Westin, flygplatsdirektör för Arlanda.

Statistik över flygtrafiken från 2013 visar att en överföring av all flygtrafik från Bromma till Arlanda skulle leda till att den högsta tillåtna gränsen, med 84 starter och landningar i timmen, skulle överskridas mellan klockan 7 och 8 på morgonen och hamna precis på gränsen mellan klockan 8 och 9 samt väldigt nära den tillåtna gränsen mellan 17 och 19. Dessutom väntas trafiken öka kraftigt framöver.

En öppen strid är på väg att blossa upp mellan det rödgröna styret i Stockholm och regeringen. För hur mycket de rödgröna i Stockholm än vill stänga flygplatsen är det regeringen som måste fatta det formella beslutet. Och enligt näringsminister Mikael Damberg (S) fyller Bromma en oerhört viktigt funktion.

”Sverige är ett långt land och då måste man kunna flyga. Att hålla ihop Sverige med flyget är väldigt viktigt och Bromma spelar den rollen i dag, att vara ett nav i inrikesflyget”, säger han.

På statliga Swedavia, som formellt ligger under just Mikael Damberg, gör man klart att man inte har några planer på att ställa in den miljardinvestering som är planerad för Bromma de kommande fem åren.

”Vi lyssnar på ägaren, som är staten, och vi stoppar inga investeringar bara för att staden vill det”, säger Klas Nilsson, presschef på Swedavia.

Samtidigt riktar oppositionen svidande kritik mot de rödgrönas hantering av Bromma flygplats.

”Bromma är livsnerven för Jämtland, för Blekinge, för Gotland, för Halland och för jobb och tillväxt i hela landet. Det här är en käftsmäll mot jobb och företagande”, säger C-ledaren och den tidigare näringsministern Annie Lööf.
I går frågades infrastrukturminister Anna Johansson (S) ut i riksdagens trafikutskott om framtiden för Bromma flygplats. Men hon kunde inte ge några nya besked om flygplatsens framtid.

”Jag hade förväntat mig att hon åtminstone skulle säga vad regeringen har för uppfattning i frågan, men det kunde hon inte. Det tycker jag är under all kritik”, säger Lars Hjälmered, Moderaternas trafikpolitiska talesperson.

LÄS MER: "Att bara säga nej bygger inga städer"

Tjänster

Annons:
Annons:
SENASTE NYTT PÅ DI.SE
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Etiketter i denna artikel

Annons:
Annons:
”Prenumerera”
Vinnare och förlorare
17:29 % Senaste
SSAB A 9,03 27,77
SSAB B 6,16 21,88
Tieto 4,06 256,50
Autoliv SDB -7,78 895,50
Skanska B -4,84 177,10
Sweco A -4,04 154,40
Världsindex
Nikkei 225 0,02% 16 630,19
Hang Seng Index -0,19% 21 921,71
FTSE 100 Index 0,46% 6 730,48
Dax 30 -0,09% 10 147,46
CAC 40 ±0,00% 4 381,10
Dow Jones Industrial Average 0,29% 18 570,85
NASDAQ Composite 0,52% 5 100,16
Mest analyserade bolag
Köp Neutr Sälj
Ericsson 11 29 5
Nordea 15 21 3
Telia Company 9 8 1
Nokia 9 4 0
Lucara Diamond Corp 8 4 0
SAS 1 7 2
Evolution Gaming ... 8 0 0
Handelsbanken 0 2 4
Xvivo Perfusion 0 6 0
Tieto 3 3 0
Atlas Copco 4 0 0
Medivir 0 4 0
Concentric 4 0 0
ShaMaran Petroleu... 1 2 0
Mr Green & Co 0 3 0
North Chemical 0 3 0
PledPharma 0 3 0
Bonava 1 1 1
Verisec 0 3 0
Semafo Inc. 1 2 0
Telegram
Bästa bolåneräntorna
Annons:

Ersättning fakturaköp

Ditt kreditbetyg Ersättningsnivå*
AAA 98,66%
AA 98,33%
A 97,89%
B 97,36%
C 96,85%

*Genomsnitt juni 2016

samarbete med fakturino.se

RESEVALUTOR

samarbete med forex
Börskoll
SSAB A
9,03
PROB
-10,33
VALUTAKOLL
Valutakollen
SEK/
Börskoll

 Nyhetstips: 08-573 650 50 - dise@di.se | Växeln: 08-573 650 00 | Kundtjänst/prenumerationsärenden: 08-573 651 00 | Dagens industri | 112 60 Stockholm | © di.se | Ansvarig utgivare: Lotta Edling | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se

close

Anmäl kommentaren

Var vänlig och motivera din anmälan (valfritt)