ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Förbifarten - "Vi startar i maj 2015"

  • Infrastrukturminister Anna Johansson. Foto: Claes-Göran Flinck

Miljöpartiets försök att stoppa Förbifart Stockholm ser ut att misslyckas.
Trots att projektet lagts på is talar allt för att motorvägen kommer att byggas.
"Vi startar den 1 maj 2015", säger infrastrukturminister Anna Johansson (S) till Di.
Men när hon får frågan om framtida investeringsstopp svävar hon på målet.

Beslutet att lägga förbifarten på is står i skarp kontrast till de löften som tidigare har utfärdats av Socialdemokraterna. Redan inför valet 2002 lovade den dåvarande kommunikationsministern Björn Rosengren att motorvägen skulle byggas.

Samma löfte upprepades av den tidigare finansministern Pär Nuder inför valet 2006 och följdes upp av den nuvarande partisekreteraren Carin Jämtin, som i egenskap av oppositionsborgarråd i Stockholm lovade att köra över Miljöpartiet inför valet 2010.

LÄS MER: Näringslivet stormar mot Socialdemokraterna

Samma tydliga besked gav statsminister Stefan Löfven och finansborgarrådet i Stockholm, Karin Wanngård, inför årets val.

Kan man inte lita på S?
”Jo, vi startar den 1 maj 2015”, säger Anna Johansson.

Men beslutet att frysa förbifarten har fått en hel bransch att ilskna till. Vad har du att säga till kritikerna?
”Det här är ett så stort projekt så vi bedömer att det är viktigt att det är väl förankrat hos de olika parter som ingår i överenskommelsen”, säger hon.

De rödgröna styret i Stockholms stad har meddelat att de vill omförhandla finansieringen av Förbifart Stockholm. Men M i landstinget säger nej om inte regeringen lovar att skjuta till mer pengar.

Finns det några sådana pengar?
”Nej, det gör det inte”, säger Anna Johansson.

Eftersom uppgörelsen mellan S och MP kräver att både Stockholms stad och Stockholms läns landsting måste vara med på noterna tycks det alltså inte bli några nya förhandlingar.
”Det får väl tiden utvisa, vi har öppnat möjligheten för diskussion. Finns intresse för det så är vi öppna, finns det inte så blir det ingen diskussion”, säger Anna Johansson.

Samtidigt som förbifarten av allt att döma kommer att byggas växer kritiken mot beslutet att frysa projektet. Medan finansminister Magdalena Andersson hävdar att det är tomt i ladorna kostar byggstoppet av förbifarten ungefär 4 miljoner kronor per dag.

Hur kan du försvara det?
”Det här är ett projekt som totalt sett landar på ungefär 27 miljarder. Då är det här en ganska liten fördyring”, säger Anna Johansson.

Kände regeringen till kostnaderna när beslutet fattades?
”Jag hade i alla fall ingen uppgift om exakt summa.”

Vem ska betala de här extra miljonerna?
”Jag utgår ifrån att det kommer att belasta projektet, vilket innebär att man drar ut tiden som avgifterna kommer att tas ut”, säger Anna Johansson.

Så det är Stockholms bilister som ska betala?
”Ja, en stor det av det här projektet kommer att betalas av Stockholms bilister genom uttag av trängselskatten”, säger hon.

Samtidigt som arbetet med Förbifart Stockholm har avbrutits kommer investeringar kopplade till Bromma flygplats att rulla vidare enligt plan. Detta trots att de rödgröna i Stockholms stad vill stänga flygplatsen.

”Vi har inte fattat något beslut om att upphöra med några investeringar eller att stanna upp något som pågår från statens sida”, säger Anna Johansson.

Kommer det att fattas några sådana beslut?
”Inte som jag känner till.”

Det borde du väl göra som infrastrukturminister?
”Man kan tycka det.”

Trots att regeringen ger grönt ljus för nya investeringar är det fortfarande oklart hur det blir med flygplatsen.

På tisdagen frågas Anna Johansson ut i riksdagens trafikutskott om framtiden för Bromma flygplats. Beskedet då blir att regeringen ännu inte fattat något beslut.

Tyck till