Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Alliansen kör över regeringen om Förbifarten och Bromma

  • Foto: TT

Riksdagen kör över regeringen om Förbifart Stockholm, kan di.se avslöja.
På torsdagen beslutade trafikutskottet att snabbehandla en motion som kräver att vägbygget återupptas. Samtidigt försöker riksdagen sätta stopp för de rödgröna planerna på att stänga Bromma flygplats.

Regeringens beslut att frysa bygget av Förbifart Stockholm har fått hård kritik från flera håll. Allianspartierna har tidigare hotat med att köra över regeringen och tvinga fram en snabb återstart av vägbygget.

På torsdagen skred de till verket när trafikutskottet sammanträde i riksdagen. Då beslutade en majoritet i utskottet, bestående av de fyra allianspartierna och Sverigedemokraterna, att snabbehandla en motion som kräver att vägbygget återupptas senast den 1 januari nästa år.

”Det här är ett angeläget projekt för jobb och tillväxt. S och MP har stoppat det här helt i onödan och kastar pengar i sjön”, säger Lars Hjälmered (M), vice ordförande i trafikutskottet, till di.se.

Trafikutskottet beslutade på torsdagen även att snabbehandla en motion om Bromma flygplats, som syftar till att stoppa den förhandlingsperson som regeringen vill tillsätta som ska undersöka möjligheten att stänga flygplatsen.

”Vi vill inte lägga ned Bromma flygplats och då tycker vi inte att en sådan förhandlingsperson behövs”, säger Lars Hjälmered.

Motionerna har tagits fram av de fyra allianspartierna och kommer enligt torsdagens beslut att behandlas i trafikutskottet i december, i samband med att regeringens budget behandlas i riksdagen.

”Vi räknar med att en omröstning hålls den 16 december. Då blir det en skarp omröstning om att återuppta bygget av Förbifart Stockholm och om Bromma”, säger Lars Hjälmered.

Frågan är nu hur regeringen kommer att agera. Förbifarten har blivit precis så besvärlig som många förutspådde inför valet. Då lovade S-ledaren Stefan Löfven att vägen skulle byggas, samtidigt som Miljöpartiet gick till val på att stoppa projektet.

Flera tunga S-profiler, bland annat den tidigare justitieministern Thomas Bodström och LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson, har krävt att regeringen ska häva stoppet av förbifarten.

En utväg för att förhindra ett nederlag i riksdagen är att regeringen före omröstningen i december beslutar att återuppta vägbygget.

”Då ändras spelplanen för oss, då är det inte nödvändigt att gå fram med ett riksdagsbeslut”, säger Lars Hjälmered.

Enligt Trafikverkets beräkningar kostar frysningen av Förbifart Stockholm cirka 4 miljoner kronor per dag. Di har tidigare rapporterat hur entreprenörer arbetar med att fylla igen gropar och återställa tidigare markarbeten.

Om oppositionen går segrande ur omröstningen den 16 december kommer riksdagen att avge ett tillkännagivande till regeringen att återuppta bygget av förbifarten och att inte börja förhandla om en nedläggning av Bromma flygplats.

Tillkännagivandet är inte juridiskt bindande, men Lars Hjälmered är övertygad om att regeringen ändå kommer att följa riksdagsmajoritetens beslut.

”Som jag ser det är det omöjligt för regeringen att gå emot riksdagens beslut”, säger han.

När allianspartierna för en dryg vecka sedan meddelade att de ville ta strid i riksdagen för att få igång vägbygget och stoppa planerna på att lägga ned Bromma var SD omgående med på noterna.

”Det här kommer vi att ställa oss bakom. Förbifarten är ett mycket viktigt infrastrukturprojekt och vi vill ha kvar Bromma flygplats”, sa partiets ekonomiskpolitiska talesperson Oscar Sjöstedt då.

Att alliansen nu tar hjälp av SD för att köra över regeringen är inte okontroversiellt. När oppositionen förra året stoppade den tidigare alliansregeringens skattesänkning i riksdagen anklagades de rödgröna för att samarbeta med SD.

Agerar inte ni på samma sätt nu?
”Nej det gör
vi då rakt inte, det här är två skilda saker. Vi kommer inte att bryta ut enskilda delar ur budgeten som de rödgröna gjorde, det här ligger utanför budgeten”, säger Lars Hjälmered.

Tyck till
Tyck till