Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

De hotas av Starbucks

  • Foto: Paul Sakuma

De stora kaffekedjorna kommer få hålla koll när Starbucks etablerar sig på allvar i Sverige.
Men gästerna kan inte räkna med att betala mindre för en kaffe.

Under hösten öppnar Starbucks två nya kaféer i centrala Stockholm genom det norska bolaget Umoe. Det är ett första steg i vad den amerikanska jätten har beskrivit som en "fullskalig etablering".

Det verkar inte finnas någon mättnad på den svenska kafémarknaden. Enligt analysföretaget Delfis vice vd Joakim Browall växer kedjorna utan tecken på mattning. Han säger att framgången bygger på att de lyckats bredda utbudet och locka fler lunchkunder.

”Att höja snittnotan är en förutsättning för att lyckas”, säger Joakim Browall.

Två företag sticker ut. Espresso House, som ägs av det norska riskkapitalbolaget Herkules Capital, är överlägset störst på den svenska marknaden med över 140 kaféer och en omsättning på 705 miljoner kronor.

Espresso House växer också snabbt. 2013 ökade omsättningen med 21 procent medan kafémarknaden växte med 8,6 procent.

Tvåan, svenskägda franchiseföretaget Wayne’s Coffee, har gett sitt namn åt strax över 100 kaféer. Totalt omsatte de 354 miljoner kronor förra året.

Tillsammans sitter de två jättarna på över 80 procent av kaffekedjemarknaden.

Sveinung Høyer-Trollnes, markndschef på Espresso House, säger att de inte är oroade över Starbucksetableringen.

"Den totala kafémarknaden är så stor att det absolut finns utrymme för fler aktörer."

Men Joakim Browall tycker ändå att de har anledning att vara nervösa.

”Det hade jag varit. Starbucks är nog en tuff konkurrent och väldigt mycket i samma nisch.”

De två kedjorna kommer att få känna flåset i nacken. De nya Starbuckslokalerna ligger vid Stureplan och på Götgatan – bara stenkast ifrån några av de två giganternas kaféer.

Andreas Svensson, detaljshandelsanalytiker på HUI Research, tror däremot att det kan finnas utrymme på marknaden för ytterligare en stor kedja. Svenskarna har anammat kaféerna på samma sätt som i södra Europa.

”Jag kallar det Medelhavssvensson. Åtminstone i storstäderna har det blivit en jättestark trend och det finns inget som pekar på att det kommer att gå över”, säger Andreas Svensson.

Något priskrig bland kedjorna lär knappast bli aktuellt. Efterfrågan är helt enkelt för hög.

”Försäljningsstatistiken visar att det inte finns någon mättnad från konsumenternas håll”, säger Andreas Svensson.

Han säger att en ny aktör skulle kunna slå sig in på marknaden med en tydlig prisstrategi och jämför med när tyska Mediamarkt etablerade sig i Sverige.

”Starbucks har aldrig konkurrerat med pris. Jag har svårt att tänka mig att de skulle göra det här”, säger Joakim Browall.

På de Starbuckskaféer som redan drivs på tågstationer i Stockholm, Malmö och Göteborg får du betala 34 kronor för en liten latte. Det är lika mycket som på Wayne’s Coffee och bara en krona dyrare än Espresso House.

Tyck till
Tyck till