Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Andas djupt – bli framgångsrik

  • Foto: Charlie Neibergall

Glöm vardagsmotionen. Det är vardagsmeditationen som kommer få dina anställda att lyfta.

Redan 2012 införde sökjätten Google kursen ”Search Inside Yourself” för sina anställda. Det handlar alltså om meditation på arbetstid.

Andra storföretag som hakat på trenden är it-bolaget Apple, sportklädestillverkaren Nike, söktjänsten Yahoo, Deutche Bank och kabeltv-bolaget HBO, enligt utbildningssidan onlinemba.com.

2012 stötte även Di:s krönikör Emma Stenström, docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm, på fenomenet. I sin krönika beskriver hon hur hon blev frälst på världens största ekonomkonferens i Boston.

En neurolog berättade där att man kunde se förändringar i hjärnan redan efter några månaders regelbunden praktik. Endokrinologen visade hur meditation saktar ner åldringsprocessen. Psykiatrikern talade om hur meditation minskar ångest och stress och psykologen berättade om hur mediterande människor blir mindre självcentrerade. Organisationsforskarna visade hur meditation förbättrar beslutsfattande och effektivitet. Och så vidare.

Sedan kom panelen som bestod av cheferna från de framgångsrika företagen, bland annat från Google. Emma Stenström noterade att meditation verkar vara hetast bland teknikföretagen.

Att sitta stilla och meditera kan vara en gigantisk utmaning när man är van vid att prestera och agera. Hon frågar sig om det inte krävs en enorm inre styrka för att klara av det.

”Vilket kanske är en anledning till att det har blivit status i Silicon Valley”, skriver hon.

Två år senare har fenomenet nått Sverige. Minds Unlimited är ett av många företag som riktar sig mot organisationer som vill erbjuda sina anställda lite sinnesro på jobbet.

Hittills har de utbildat bland annat mäklarfirman Carnegie, revisionsbolaget PWC, pensionsbolaget SEB Trygg Liv och riksdagen.

”Primärt handlar mindfulness om att lära sig att ta bättre beslut i alla situationer. För sig själv, för sin verksamhet och anställda. Dag Hammarsköld instiftade ett stilla rum i FN-skrapan på 50-talet så det är inget nytt. Det innebär att vara medveten i sina beslut”, säger Ann Nilsson Ahnstedt, Senior Trainer inom mindfullness och emotionell intelligens på Minds Unlimited.

Grunden i mindfulness är att lära sig hantera och minska stress, oro, sömnproblem, irritation och känslor av otillräcklighet. Och det fungerar, tycker hon.

”Men det är viktigt att förstå att det är en träning. Det går inte att andas djupt två gånger och hoppas på en quick fix”, säger Ann Nilsson Ahnstedt.

Hon var själv högpresterande inom näringslivet som chef för ett utbildningsföretag i 11 år. Hon upplevde att hon gick på autopilot, helt omedveten om sig själv och sin egen kropp. Mindfulness gör utövaren uppmärksam på sig själv. I bästa fall kan det hindra en person från att fatta dåliga beslut.

Andningen är ett bra område att börja med för den oerfarna. En enkel övning är att ta ett djupt andetag och sedan pausa, enligt Ann Nilsson Ahnstedt.

”Sedan ska du vara uppmärksam på dig själv. Var är mina tankar? Hur känner jag mig? Hur mår jag? Hur känns kroppen? Fötterna? Magen? Ryggen? Håll luften så länge du kan och andas sedan ut. Upprepa en gång eller under fem minuter. Det du har tid för just då”, säger hon.

Övningen är framför allt hjälpsamt inför viktiga händelser.

”Du kan göra det inför samtal med kund, när du ska skriva ett mail, ringa ett samtal. Om det är något som är anspänt så är det viktigt. Det får dig att agera på ett medvetet sätt.”

Men i förebyggande syfte kan man också göra det under dagens alla mikropauser. Vid kaffemaskinen, på toaletten, när man väntar på micron på lunchen, och så vidare. Man kan också sätta klockan på en gång i timmen eller två gånger per dag då man tar sig tid att känna efter, föreslår hon.

”Om man lyckas stoppa sig själv när man är i affekt så har man kommit långt. Man blir också effektivare, gladare och mer kreativ”.  

Tyck till
Tyck till