ANNONS:
Till Di.se
Börs & Marknad Ledare Di TV Bil Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Bloggstjärnans skandalväg till pengarna

  • Foto: Hanna Wemmenhag

Paulina Danielssons blogg Paow.se är Sveriges tredje största. Så varför lägger hon två månader på att kedjeröka, intrigera och dricka ljummen öl i skandalsåpan Paradise Hotel? Di.se träffade henne för att ta reda på svaret.

De färgglada, midjekorta t-shirtsen och skärpkorta kjolar Paulina Danielsson bär i Paradise Hotel är utbytta mot en svart blus med spetsdetaljer och hög skärning i halsen, svart pennkjol och svart kappa. På huvudet: en svart, bredbrättad hatt. Ur kappärmarna sticker hennes tatuerade händer fram.

”’Paow’ är den jag är utåt, när människor läser min blogg och ser mig på tv. Paulina är den jag är inuti”, säger hon och fortsätter:

”Det jag gör som ’Paow’ gör jag för att stärka mitt varumärke och öka trafiken till min blogg”.

Paulina Danielsson har tjänat pengar på att blogga sedan hon var 16 år gammal. I dag är bloggen Sveriges tredje största, efter modebloggaren Kenza och sångerskan Zara Larsson.

Omsättningen i hennes bolag Paow AB består uteslutande av intäkter från hennes blogg och Instagram-konto. Ju mer trafik till bloggen och ju fler följare hon har på Instagram – desto mer intäkter får hon till bolaget.

”I dag tjänar bloggarna mycket mindre än vad de gjorde för tre år sedan. Annonsörerna betalar inte riktigt lika bra. Så vissa designar kläder eller skriver böcker också, vid sidan av bloggen. Men jag är med i Paradise Hotel. Både för att öka trafiken, och för att det är kul”, säger Paulina Danielsson.

Hon uppskattar att den trafikökning hon fått till sin blogg sedan hon medverkade i programmet under förra hösten och vintern har varit värd mellan en kvarts miljon och en halv miljon kronor.

Dokusåpan Paradise Hotel är börsnoterade MTG:s mest framgångsrika program på webben. I antal tittarsiffror online är det överlägset störst i Sverige. Enligt MMS, som mäter webb-tv-tittande, hade SVT:s valvaka drygt 88.000 tittare på webben. Avsnitt 10 av Paradise Hotel som sändes samma vecka hade drygt 204.000 tittare. MTG:s avgående vd Joachim Nordlind beskriver programmet som ”extremt välproducerat”:

”Med den dramaturgin är det inte svårt att förstå de tittarframgångarna vi har med programmet. Men det är kanske inte det jag skulle lägga min tid på i första hand om jag ska vara ärlig”, säger han till Dagens Media.

Varje månad plockar Paulina Danielsson ut en lön på 30.000 kronor, vilket gör att hon enligt Skatteverkets statistik tjänar mer än 99 procent av sina jämnåriga. 2013 omsatte hennes bolag Paow AB nära 500.000 kronor. Året dessförinnan nära 800.000 kronor, vilket är ungefär vad även konkurrenterna "Kissie" och "Blondinbella" drar in (se faktaruta).

Paulina Danielsson berättar att hon har varit extremt noggrann med att inte skriva på långa samarbeten som knyter henne till en viss produkt eller ett visst företag under lång tid:

”Jag gör hellre små samarbeten och ser till att hela tiden söka mig vidare, för det finns alltid ett samarbete som är bättre än det jag har just nu. Jag skriver aldrig på någonting för längre än en månad åt gången”, säger hon.

Just nu är en av hennes största samarbetspartners vimmelsajten Finest.se, som betalar 45.000 kronor i månaden för att få ha en banner på Paulina Danielssons blogg.

”Det är min basinkomst. Sedan fakturerar jag ytterligare 20-25.000 kronor i månaden för egna annonser och för Instagram-inlägg”, berättar hon.

Men att leva helt och hållet på sin blogg har inte alltid varit helt problemfritt för henne. Under november 2012 drog bland annat Comviq, som då var hennes största annonsör, tillbaka sitt annonssamarbete med henne. Detta efter att Dagens Media uppmärksammade annonsörerna på att Paulina Danielsson hade uppmanat sina läsare att rösta på Sverigedemokraterna två år tidigare.

”Jag bloggade via Tailsweep då. De går i god för en, och det man skriver. Ett företag kommer till dem med en summa pengar och säger: 'fördela ut det här på fyra bloggare'. Så när Dagens Media drog upp det här så ville inte de här företagen att deras produkter och tjänster skulle synas på min blogg längre. Och då drog Tailsweep tillbaka samarbetet med mig också”

Hur tänkte du när du skrev sådana inlägg?
”Jag var ung när jag gjorde det. Och tja, jag gjorde det för att provocera. Att provocera och vara skandalös är en del av ’Paow’. Som tur är hade jag sparat pengar i mitt bolag så att jag kunde fortsätta ta ut lön tills jag hade fått igång samarbeten med nya annonsörer. Nu har jag fått snurr på det igen”, säger Paulina Danielsson.

Förutom att tjäna pengar på trafik till bloggen säljer Paulina Danielsson även Instagraminlägg. I skrivande stund har hon 186.000 följare.

”Det går helt enkelt till så att jag lägger upp en bild på en produkt, till exempel en glass. Sedan skriver jag några rader om den, och använder vissa hashtags. Och så avslutar man med 'sponsrat inlägg'. Jag får ungefär 5.000 kronor för ett sådant inlägg”

Skriver du verkligen ”sponsrat inlägg”?
”Nej. Inte alltid”

Även om Paulina Danielsson tror att en del av bloggarnas intäkter kommer att flyttas över till andra plattformar, som exempelvis Instagram, i framtiden så tror hon fortfarande att själva bloggen kommer att fortsätta stå för en stor del av de digitala profilernas intäkter.

”Men som sagt så tjänar bloggarna inte lika mycket pengar längre. Och folk är otåliga, de tror att de ska börja tjäna pengar på sin blogg med en gång. Det är det väldigt få som kan. Jag började blogga när jag var 14 år, och började tjäna pengar på bloggen ungefär ett och ett halvt år senare. Att bygga upp en stor blogg och ett varumärke tar tid”.

Tyck till