Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Ny majoritet i Stockholm vill stänga Bromma flygplats

  • Foto: Pontus Lundahl / TT

Den nya rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stad vill stänga Bromma flygplats senast 2022.

”Stockholm stad har en ny majoritet och vi vill stänga flygplatsen så vi kan bygga bostäder”, säger Daniel Helldén, Miljöpartiets tillträdande borgarråd i Stockholm.

Den rödgrönrosa alliansen som tar över styret i huvudstaden har kommit överens om att stänga Bromma senast 2022 vilket är en överraskning eftersom  Socialdemokraterna tidigare velat behålla flygplatsen. S-ledaren Stefan Löfven sade också i valrörelsen att flygplatsen ska finna kvar.

Beskedet innebär en seger för framför allt Miljöpartiet, som hårdast drivit frågan om en nedläggning för att bygga bostäder på samma plats. Men även Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ drev frågan i valrörelsen.

Den nya överenskommelsen bygger dock på att en förhandling kan visa "att Bromma flygplats kan avvecklas utan att förutsättningar för jobb och utveckling i regionen försämras".

Det tar tillträdande finansborgarrådet Karin Wanngård (S) fasta på.

"Man måste göra en ordentlig genomlysning", säger hon och understryker hur viktigt det är att Stockholm har bra flygförbindelser.

Stockholms handelskammare har tidigare varnat för att tusentals jobb ryker om den affärsresetäta flygplatsen skrotas.

Samtidigt medger den nya majoriteten också att flygplatsen är ett riksintresse, som innebär att regeringen har en möjlighet att avgöra frågan.

"Stockholm stad äger marken och alla politiker på riksnivå vet att vi vill bygga bostäder där",säger Daniel Helldén.

Men den rödgrönarosa alliansen tänker redan nu göra det allt svårare att bedriva flygverksamhet på Bromma. Bland annat ska alla investeringar avbrytas, bullerkraven  skärpas och avgifterna höjas. Samtidigt vill man att överflyttningen av trafiken till Arlanda och Skavsta påbörjas.

De nya makthavarna i Stockholm är också överens om motorvägsbygget Förbifart Stockholm, som S varit för och MP emot. Nu vill Stockholmspolitikerna gemensamt förhandla med staten och landstinget om att intäkterna från trängselskatterna ska användas i Stockholm och staten får ta en större del av byggkostnaden.

Därmed räknar Stockholmspolitikerna med att få loss minst 23 miljarder kronor för investeringar i kollektivtrafiken.

Tyck till
Tyck till