Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Så mycket fick van Damme för Volvo-reklamen

Volvo Lastvagnars Youtubekampanj för nya lastbilsmodeller beräknas ha tillfört varumärket ett medievärde på 1,1 miljarder kronor. Samtidigt låg produktionskostnaderna för filmerna, med bland andra Jean-Claude Van Damme, på 20–30 miljoner kronor, enligt Di:s källor.

De senaste dagarna har Volvo Personvagnars reklamkampanj med Zlatan Ibrahimovic fått enorm uppmärksamhet. Samtidigt har Volvo Lastvagnar hunnit sätta siffror på hur deras kampanj för de nya lastbilarna nått ut.

”Det är ett enormt medievärde vi får och till en mycket låg kostnad jämfört med om vi exempelvis köpt Superbowlreklam för 1 miljon kronor per sekund. Det är en helt ny medievärld som öppnar sig”, säger Per Nilsson, chef för pr och medierelationer på Volvo Lastvagnar.

Det är Per Nilssons avdelning som har räknat ut vad Volvo skulle ha fått betala för motsvarande publicitet om det köpt reklamplats i traditionella medier.

Filmen ”Epic split” har genom 68 miljoner visningar på Youtube blivit den mest visade reklamfilmen – hittills – inom fordonsbranschen.

”Ser vi på den totala effekten är vårt medievärde betydligt större än de 1,1 miljarder kronor vi räknat fram. Kopiorna på Youtube har vi exempelvis inte räknat in”, säger Per Nilsson.

Enligt Di:s branschkällor fick Van Damme en ersättning på 1–2 Mkr av Volvo, mot 10–12 Mkr för Zlatan.

”Man kan konstatera att Van Damme nu är kultförklarad och betydligt mer känd än han var innan Volvofilmen”, säger Per Nilsson.

Detta är en kortare version av en text från dagens utgåva av Dagens industri. Hela artikeln finns tillgänglig i papperstidningen.