ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Så sover du bättre

  • Foto: Nina Varumo / TT

Du vill prestera på topp, känner att du har massor med energi. Men sover ändå väldigt lite. Då hör du kanske till en liten grupp av mänskligheten, cirka 3 procent, som har extremt litet sömnbehov, på mellan fyra och fem timmar per natt.

Om du tvärtom känner att du behöver sex till åtta timmars sömn så måste du bejaka det. De allra flesta i Sverige sover ungefär lika länge, i snitt sju timmar, men det finns stor variation. 

”Alla människor har en unik sömnpersonlighet. Det är en kombination av hur länge man behöver sova och när man sover”, säger Björn Hedensjö. 

Han är blivande psykolog och tidigare affärsjournalist på bland annat Dagens industri. Nu debuterar han med boken ”En perfekt natt”. 

Under arbetet med den har han läst cirka 250 forskningsrapporter om sömn och intervjuat framstående sömnforskare från hela världen. 

Det var när Björn Hedensjö fick barn och mötte sömnbristens förbannelse som han började intressera sig för sömn. Samtidigt hade han ett jobb där det som hände på dagen inkräktade på hur han sov på natten. Det blev tydligt hur han presterade sämre när han sovit dåligt. 

I dag, när han vet mer om den nära kopplingen mellan vakenliv och sömn, sover han bättre. Hur har han gjort?

”Det är viktigt att ta reda på hur ens inre klocka är ställd, vilken sorts kronotyp man är. Det är en medfödd egenskap om man är en tidig eller sen typ, eller kanske mittemellan.”

Björn Hedensjö är en utpräglad kvällsperson: 

”Genom att inse hur jag fungerar har jag kunnat inrätta mitt liv därefter. Det är ingen idé för mig att gå lägga mig klockan tio. Jag somnar inte då.”

Han stänger av alla digitala signaler och tittar sällan efter meddelanden eller mejl i sin dator eller telefon på kvällen. 

”Andra kanske inte blir lugna förrän de tvärtom har gått sin digitala runda. Knepet är att ta reda på vad som höjer pulsen och sedan undanröja det”, säger Björn Hedensjö. 

Temperaturen är viktig, det visar studier på äldre människor med sömnproblem. Svalt i rummet, varmt på huden - det främjar god nattsömn. 

Motion är viktigt för sömnen. Helst bör den ske utomhus för att man ska få den viktiga dagsljusdosen. 

”Dagsljuset gör att man synkroniserar sin inre klocka med det externa dygnet, då blir det lättare att somna på kvällen”, säger Björn Hedensjö. 

Under sin tid som aktiv affärsjournalist mötte han många framstående ledare som sov väldigt lite.

”Jag tror att en del av dem verkligen var sådana biologiskt sett. De har en konkurrensfördel jämfört med andra eftersom de är vakna under längre tid”, säger han. 

Historiska exempel på biologiska kortsovare är den franske kejsaren Napoleon i början av 1800-talet och Margaret Thatcher, brittisk premiärminister under 1980-talet. Mer samtida är artisten Madonna och ABB:s tidigare koncernchef Percy Barnevik. 

Di:s skapare och chefredaktör under 1980- och 1990-talet, Hasse Olsson, kan också räknas till denna exklusiva skara kortsovare. Med sin vana att kasta sig över varje dags skörd av tidningar redan vid fyratiden på morgonen höll han sig steget före både konkurrenter och medarbetare.  

De flesta som tror sig tillhöra den här gruppen biologiska kortsovare gör det inte. Om chefer med små sömnbehov sätter sig själva som norm för andra på en arbetsplats kan det ställa till med en rad problem. 

”Den som behöver sju till åtta timmar sömn men som bara får fem timmar blir mycket sämre på att fatta beslut. Det gör också personen till en mindre trevlig medarbetare”, säger Björn Hedensjö. 

Alla kognitiva förmågor försämras, som minne, perception, språk, problemlösning och beslutsfattande. 

”Att kunna fatta snabba beslut på ett bra sätt är viktigt för till exempel en aktiehandlare. Det är ett typexempel på en förmåga som försämras drastiskt om man sover för lite”, säger Björn Hedensjö. 

Sömnbrist ökar risken för hälsoproblem, på kort sikt depression, på lite längre sikt åldersdiabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.

”Det är motsatsen till intelligent ledarskap att göra sin egen sömnvana till norm. Man ska inte ringa sina medarbetare klockan fem på morgonen och räkna med att de är uppe”, säger Björn Hedensjö.

Om man ska göra en viktig prestation vid en sen tidpunkt och man känner sig trött kan en tupplur på mellan tio minuter och en halvtimme göra underverk. 

”Aktörer som är beroende av de anställdas hjärnkapacitet och som blir först med en tillåtande attityd till tupplurar får en fördel jämfört med andra”, säger Björn Hedensjö. 

Korta tupplurar var ett knep som Björn Hedensjö själv använde för att få dygnets timmar att räcka till under arbetet med boken. 

”Jag har jobbat i ett ganska högt tempo. Ironiskt nog har jag upplevt alla valörer av sömnbrist under arbetets gång. Mycket natt, sena kvällar eller nätter. Jag hade jämnt upp på dagarna med studier, mediejobb och familjen på kvällarna fram till läggdags för barnen. Jag skrev i ett fönster mellan nio på kvällen och fram till ett eller två på natten.”

Sömn är fortfarande lite av ett mysterium för forskarna. De tvistar om vad som är sömnens primära funktion. Många olika processer pågår i hjärnan medan vi sover. På frågan om varför vi sover svarar forskarna med teorier om att fylla på energireserverna, för att minnet ska fungera, för att vi ska ha balans i vårt känsloliv eller för att stärka vårt immunförsvar. Sömnen reparerar våra hjärnceller och gör att vi vaknar pigga och fräscha. 

Men vissa forskare hävdar att sömnen kanske faktiskt inte är så viktig för kroppens återhämning eller för att reparera hjärnceller. I stället kan nattsömnen vara en kvarleva från den tid då den ökade våra förfäders chanser till överlevnad. Genom att sova i grottorna undvek de att trilla ned i hål eller bli uppätna av rovdjur i mörka natten. 

”Enligt det här synsättet skulle det vara denna kvarleva, mer än något annat som styr oss i dag till att sova sju till åtta timmar om natten.”

Så de tycker att många sover för mycket nu för tiden?

”Nej, snarare skulle de säga att det finns en naturlig variation. Och att folk stressar upp sig i onödan för att de inte somnar”, säger Björn Hedensjö. 

Tyck till