Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Sprit stärker Ratos portfölj

  • Foto: Arcus Gruppen

Den Ratosägda spritkoncernen Arcus har fått ett lyft tack vare festfolkets sug efter kanelwhiskyn Fireball. Nästa mål är att få svenskarna att dricka aquavit som kostar 1.000 kronor flaskan. "Vi ska bli Nordens ledande leverantör av vin och sprit", säger bolagets vd Otto Drakenberg.

En av 2012 års stora dryckestrender utgörs av Fireball - whiskyn med kanelsmak. Drycken har blivit en extremt populär shot på svenska nattklubbar.

Sedan Arcus-gruppen valde att lansera kanelwhiskyn i Sverige har den utvecklats till en riktig guldklimp. Under de tolv månaderna från december 2011 till och med november 2012 ökade försäljningen av Fireball med 87 procent på Systembolaget och med smått sanslösa 241 procent på krogar och nattklubbar.

Bolaget valde Fireball efter intervjuer med fokusgrupper och diskussioner inom bolagets egen expertpanel. Arcus kom fram till att konsumenterna saknade en ny shot att svepa på krogen.

"En jägermeistershot och en stor stark räcker inte. Människor vill ha något annat. Vi kom fram till att Fireball skulle passa bra, och dessutom hade vi redan ett samarbetsavtal med tillverkaren", säger Otto Drakenberg.

Till skillnad från många andra bolag i investmentbolaget Ratos portfölj är Arcus inte särskilt konjunkturkänsligt. Nordborna köper sprit till jul och midsommar oavsett konjunkturläge.

Otto Drakenbergs ambition är dock att sprida ut konsumtionen över året. I Norge har bolaget redan kommit en bra bit på väg med att etablera aquavit som måltidsdryck, även vid andra tillfällen än traditionella högtider.

"Tanken är att aquavit ska konkurrera med konjak. I Norge sågs det tidigare mest som fylledricka. Nu är det något annat. Man ska ha klart för sig att vår finaste aquavit kostar ungefär 1.000 kronor flaskan och kan drickas i stället för konjak eller whisky. Vi hoppas att vi ska kunna förändra synen på drycken även i Sverige", säger han.

På fredagen slutfördes Arcus-gruppens förvärv av de danska spritmärkena Aalborg, Brøndums, Gammel Dansk och Malteser, som köps från franska Pernod Richard. Därmed klättrar koncernens marknadsandel i Norden från 8 procent till 14 procent.

När affären blev känd i somras beskrev huvudägaren Ratos vd Susanna Campbell köpet av de danska spritfabrikerna som "ett drömförvärv".

Otto Drakenberg säger sig dock vara långt ifrån färdig med sin köpräd.

"Det här köpet var att ett drömförvärv så till vida att det stod överst på vår lista. Men vår ambition är att fortsätta växa både organiskt och genom förvärv. Vi tittar på alla möjligheter inom vin- och spritområdet", säger han.