Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Kommentar: Rovio är en bubbla

Rovio Entertainment, företaget bakom succéspelet Angry Birds, värderas till 9 miljarder dollar inför den förestående börsnoteringen.
Det är helt galet.

Det råder ingen tvekan om att Rovio är ett av de mest framgångsrika spelföretagen i den nya världen. Angry Birds har laddats ner över en miljard gånger och förutom att ta betalt för diverse specialeditioner har bolaget skapat en hel industri av fysiska prylar runt vad som i grund och botten är ett helt meningslöst spel.

Det är klart att man ska vara imponerad av det finländska företagets vd Mikael Heed och den kreative marknadschefen "Mighty Eagle" Peter Vesterbacka.

Enligt de siffror som Rovio nyligen släppt omsatte bolaget drygt 100 miljoner dollar och gjorde på det en vinst på nästan 70 förra året. Det är marginaler som får till och med Apple och Google att dregla av avund.

Betyder det att Rovio är värt 9 miljarder dollar, eller ens i närheten av så mycket? Naturligtvis inte.

9 miljarder dollar är nästan lika mycket som ett annat tidigare framgångsrikt finländskt företag, mobiltillverkaren Nokia (för er som har glömt så är det mobilen ni hade innan ni köpte en Iphone eller Samsung Galaxy).

En mer rättvis jämförelse är spelföretaget Electronic Arts, som värderas till bara 4,6 miljarder dollar trots att de omsätter 36 gånger så mycket som sin finländska kollega.

Mitt problem med Rovio är detsamma som jag har med spelföretaget Zynga eller för den delen Facebook. De är fina företag, men ingenting säger att de någonsin kommer att motivera sin nuvarande värdering.

Rovio är inga nybörjade. De har funnits sedan 2003 och lanserade en mängd spel innan de fick en hit med Angry Birds. Hur många minns i dag Bounce Touch, Collapse Chaos eller Burger Rush? I dag bygger Rovios skyhöga värdering på en enda produkt. För att uttrycka det milt är det lite bekymrande.

Electronic Arts är en fabrik och inte bara en enda titel. Med köpet av Futuremark Games Studio visar Rovio att man insett att man måste gå i samma riktning. Men vi har inga garantier att de lyckas innan användarna tröttnar på Angry Birds.

Betänk detta: Rovio ges i dag ett p/e på 130 på förra årets vinst. Förr eller senare måste Rovio komma ner på en mer på en normal värdering, låt oss säga i vart fall 20. Ett mycket modest avkastningskrav för ett högriskprojekt på den här nivån är att investerarna vill fördubbla sina pengar på fem år. (De som köpte Google vid introduktionen fyrdubblade sina pengar på samma period.) Det kan översättas till att Rovio måster tjäna nästan en miljard dollar då.

Det är 13 gånger dagens resultat. Det är tveksamt om det går att klämma ut så mycket mer pengar ur en enda titel, så värderingen förutsätter att Rovio kommer att kunna hantera ett dussin supersuccéer parallellt år efter år.
Det är helt galet. 

Table

 

Tyck till
Tyck till