close
Tillbaka

Läs artikeln när det passar dig bättre

Klockan

Daniel Ek: Därför ökar Spotifys förluster

Uppdaterad 2012-06-19 23:23. Publicerad 2012-04-12 20:25

De senaste två åren har musiktjänsten Spotify förlorat 655 miljoner kronor – men fortsätter att växa snabbt. I en exklusiv intervju med Dagens industri säger vd Daniel Ek att försäljningen i år kan bli över 6 miljarder kronor och kommenterar för första gången uppgifterna om nyemission: ”Är värderingen rätt är vi öppna för att ta in nya ägare”, säger han.

Ända sedan starten 2006 har grundarna Daniel Ek och Martin Lorentzon varit hemlighetsfulla om hur det egentligen går ekonomiskt för deras hyllade musiksajt Spotify.

Annons:
Spotifys finansiering

De första två åren finansierade grundarna Martin Lorentzon och Daniel Ek Spotifys verksamhet. Efter det har de tagit in kapital vid fyra olika tillfällen:

Oktober 2008: 145 Mkr. Riskkapitalbolagen Creandum och Northzone och en av världens rikaste personer, Li Ka-shing.

Augusti 2009: 330 Mkr. Riskkapitalbolaget Wellington Partners och Li Ka-shing.

Februari 2010: 100 Mkr. Napstergrundaren Sean Parker och hans riskkapitalbolag Founders Fund.

Juni 2011: 700 Mkr. Riskkapitalfonderna Kleiner Perkins Caufield & Byers, Accel och Digital Sky Technologies.
Källa: Techcrunch

Men nu kan Dagens industri avslöja en rad hårda fakta om både omsättning och resultat de senaste två åren.

Enligt Di:s uppgiftslämnare ökade Spotify sin omsättning med nästan 160 procent till motsvarande 1.690 Mkr 2011. Samtidigt växte förlusten efter skatt från 253 Mkr till 402 Mkr. Daniel Ek dementerar inte Di:s uppgifter.

”De siffrorna låter rimliga”, säger han efter viss tvekan, och avslöjar sedan att försäljningen under 2012 kommer att öka rejält.

”Det är inte otroligt att vi redan i år omsätter mer än 6 miljarder kronor”, säger han.

De kraftiga förlusterna så här långt är inget som oroar honom.

”Nej, frågan om när vi ska visa vinst känns faktiskt inte relevant. Vårt fokus ligger helt på tillväxt. Det är prio ett, två, tre, fyra och fem. Men självklart räknar vi med att i det långa loppet göra vinst”, säger han och fortsätter:

”Vi vet att vi tjänar pengar på varje ny användare vi får, oavsett om det är en gratisanvändare eller en betalande. Därför är all användartillväxt positiv för oss”.

En bärande del i Spotifys affärsmodell är avtalen med skivbolagen som äger de kommersiella rättigheterna till musiken. Enligt Di:s källor innebär avtalen att Spotify betalar en klumpsumma när avtalen skrivs och sedan har fri tillgång till skivbolagens musikutbud upp till en viss gräns. Därefter betalar Spotify för varje spelad låt.

Denna avtalskonstruktion gör Spotifys verksamhet väldigt kapitaltung i början av avtalsperioderna då mycket pengar ska ut direkt, samtidigt som det dröjer innan pengarna från kunderna börjar flyta in.

”Jag vill inte gå in i detalj på våra avtalsstrukturer, men varje gång vi går in på en ny marknad är det oerhört kapitalintensivt för att vi behöver investera i lokala musikrättigheter”, säger Daniel Ek.

Hittills har Spotify tagit in kapital från externa investerare i fyra omgångar, och både Di och internationell affärspress har rapporterat om att den svenska musiktjänsten förbereder en ny finansieringsrunda. Enligt uppgift till Di rör det sig om närmare 200 miljoner dollar, motsvarande 1,3 miljarder kronor, där hela Spotify värderas till knappt 4 miljarder dollar eller cirka 25 miljarder kronor.

Nu kommenterar Daniel Ek för första gången spekulationerna om en nyemission.

”Vi har inget behov av mer kapital i dagsläget för att operera den affärsplan vi har. Men samtidigt har jag lärt mig att man alltid ska ta in pengar när man inte behöver pengarna”, säger Daniel Ek och fortsätter:

”Vi jobbar efter principen att om en investerare kan tillföra strategiskt värde och värderingen känns bra så är vi intresserade.”

Känns en värdering på 4 miljarder dollar tillräckligt intressant för att göra en nyemission på 200 miljoner dollar?
”På de nivåerna skulle vi definitivt vara intresserade av att prata”, säger han.

Daniel Ek om sin relation med Facebookgrundaren Mark Zuckerberg – Prova Dagens industri för 99 kronor i en månad och läs mer om Spotifygrundaren!

I en undersökning som publicerades förra veckan hamnade Spotify i topp tillsammans med Ikea på listan över bolag som svenskarna helst skulle vilja se på börsen. Men Daniel Ek ger inga stora förhoppningar till dem som hoppas på en snar börsintroduktion.

”Visst är det smickrande att så många vill ha oss där, men jag ger inte mycket för den kvartalskapitalism som råder på börsen. Vi vill bygga det här bolaget långsiktigt. Därför är börsen inte något alternativ för oss”, säger han.

Trots att det numera finns en lång rad av större externa placerare (se faktaruta) bland Spotifys aktieägare avslöjar Daniel Ek att han tillsammans med sin medgrundare Martin Lorentzon och personalen äger aktiemajoriteten i bolaget.

”Ja, tillsammans med övriga anställda har vi fortfarande aktiemajoriteten och vi kontrollerar också styrelsen där Martin är ordförande”, säger han, men tillägger:

”Det viktiga för oss är att behålla den långsiktiga kontrollen över bolaget, men det är inte avgörande att vi också sitter på majoriteten av aktiekapitalet”.

1999 omsatte den globala skivindustrin motsvarande drygt 300 miljarder kronor. I dag har försäljningen rasat till 100 miljarder kronor på årsbasis – men Spotifys vd Daniel Ek är övertygad om att omsättningen återigen kan komma upp till 1999 års nivåer.

”Inom tre till fem år kommer skivindustrin att vara minst lika stor som den var 1999, och vi på Spotify har möjlighet att ta en betydande del av den kakan”, säger han.

Av de pengar som Spotify får in från sina kunder och annonsörer skickas ungefär 70 procent vidare till skivbolagen.

Daniel Eks främsta försäljningsargument gentemot skivbolagen är att han skapar nya intäktsströmmar för dem när tidigare piratnedladdare i stället börjar använda Spotify.

”Hela vår modell bygger på att vi tar piratanvändarna och konverterar dem till legala användare. Vi kannibaliserar inte på skivindustrins försäljning utan tillför i stället pengar från dem som tidigare främst använde sig av piratsajter”, säger han.

Det tydligaste exemplet på att Spotify har lyckats med sin strategi är den svenska marknaden där branschens egen statistik visar på ett trendbrott – den totala musikförsäljningen ökade under fjolåret.

”Vi hjälper till att öka försäljningen på alla marknader vi är aktiva på”, säger Daniel Ek.

Han anser att dagens stora musikintresse inte avspeglar sig i försäljningen.

”Det finns ett enormt gap att fylla. Ta Lady Gaga. Hennes två senaste skivor har sålt tillsammans runt 20 miljoner ex. Det låter mycket men det finns över 1 miljard människor som hört en Lady Gaga-låt och säkert ett par hundra miljoner som kan nynna någon av hennes låtar. Hur kommer det sig då att bara 20 miljoner har köpt hennes skivor”, frågar sig Daniel Ek.

Nyckeln till Spotifys framgångar är att musiktjänsten delvis har lyckats förändra sättet som vi konsumerar musik. När vi tidigare köpte en skiva betalar vi i dag för att få tillgång till samma musik.

”Vårt hemliga recept är att vi har fått folk att ändra beteende och nu vill ha tillgång till musik som de också delar med sina vänner med hjälp av våra spellistor”, säger Daniel Ek och utvecklar resonemanget:

”Ju fler användare vi har som delar med sig av sina spellistor, desto snabbare bygger användarna upp sina samlingar. Det ökar hela tiden deras benägenhet att betala för tjänsten.”

Sambandet är, enligt Daniel Ek, tydligt:

”Ju längre du använder Spotify, desto större sannolikhet är det att du börjar betala för Spotify.”

Daniel Ek om sin relation med Facebookgrundaren Mark Zuckerberg – Prova Dagens industri för 99 kronor i en månad och läs mer om Spotifygrundaren!

Stefan Lundell stefan.lundell@di.se

Annons:

Denna artikel är äldre än 5 dagar och kan inte längre kommenteras

Ladda om sidan

Läser in kommentarer
					

Betygsätt kommentaren Tack! Snitt ( röster)
					  

Betygsätt kommentaren Tack! Snitt ( röster)
Annons:
SENASTE NYTT PÅ DI.SE
Annons:
Annons:

Dagens industri | 113 90 Stockholm | 08-573 650 00 | dise@di.se © di.se | Ansvarig utgivare: Peter Fellman | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se

close

Anmäl kommentaren

Var vänlig och motivera din anmälan (valfritt)