ANNONS:
Till Di.se
Börs & Marknad Ledare Di TV Bil Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Så pressar Apple operatörerna

  • Foto: The Phonehouse

Apple spelar ut mobiloperatörerna mot varandra för att maximera försäljningen av Iphone. Det uppger flera toppchefer i branschen för di.se. Men den hårda förhandlingsstilen kan slå tillbaka mot it-jätten.

Den som i dag går in i en mobilbutik tillhörande Telia, Tre, Tele2 eller Telenor för att köpa en Iphone lär få vänlig men bestämd hjälp att packa upp telefonen. Det finns en anledning till att operatörerna vill att de som lämnar butikerna ska göra det med en aktiverad Iphone. Antalet startade mobiler styr nämligen hur Apple fördelar leveranser av Iphone mellan operatörerna. Det uppger flera av varandra oberoende källor för di.se.

Men även historiska försäljningsnivåer spelar in. Inför lanseringen av en ny Appletelefon gör den amerikanska jätten klart för operatörerna, som står för cirka två tredjedelar av Iphoneförsäljningen i Sverige, att deras försäljning av gamla modeller kommer att få betydelse för hur många exemplar av den nya modellen de kan förvänta sig.

Apple lägger sig också i operatörens prissättning av Iphone, enligt flera källor.

Flera toppchefer i branschen anser att Apple spelar ut operatörerna mot varandra.

”Apple kunde exempelvis inför lanseringen av Iphone 5 uppmana oss att sälja mer av deras förrförra modell, Iphone 4. Om vi då sa att vi inte trodde på den strategin blev svaret från Apple att det var viktigt för vårt framtida samarbete. Det var underförstått att vi annars skulle få färre leveranser av de nyare modellerna. Och om inte vi gjorde som de sa fanns det alltid någon annan operatör som är villig att göra det, var beskedet”, berättar en centralt placerad källa på en av Sveriges största operatörer.

Den enorma efterfrågan på framför allt nya Iphonemodeller, som inte fullt ut matchas av tillgången gör att metoden fungerar.

”Apple pressar operatörerna, som slår knut på sig själva för att bli prioriterade i fördelning av telefonerna när de kommer in. Den operatör som får flest tjänar mest pengar, vilket gör situationen helt hysterisk – alla kryper för Apple”, säger en toppchef i telekombranschen.

Efterfrågan på Iphone i Sverige är enligt en välinformerad branschkälla högre än i de flesta andra länderna, vilket påverkar styrkeförhållandet.

”Apple har en helt egen logik. Andra mobilleverantörer har morötter för att få oss att öka vår försäljning av deras produkter: de erbjuder sig hjälp i samband med lansering, kampanjer och ger bidrag till marknadsföring”, säger en operatörskälla.

De operatörer di.se varit i kontakt med hävdar att den tidigare dominanten Nokia under sin storhetstid inte agerade på ett liknande sätt.

”Nej, detta är absolut unikt”, säger en toppdirektör.

”Nokia hjälpte till. Apple har en helt ny affärsmodell, det är många som har tufft att anpassa sig efter den”, säger en branschkälla.

Det finns en skräckblandad förtjusning inför Apple, vars produkter banat vägen för den mobila dataanvändningen. Di.ses källor uttalar sig bara under förutsättning att deras namn inte nämns. Många imponeras av hur Apple utnyttjar sin starka position. Men den dagen Apple tappar fotfästet lär få svenska operatörer sträcka ut handen, om man ska tro de branschrepresentanter di.se varit i kontakt med.

Apple har inte kommenterat sina försäljningsmetoder för di.se.

Tyck till