close
Tillbaka

Läs artikeln när det passar dig bättre

Klockan

Revanschlystna rivaler rivstartar

Uppdaterad 2012-01-22 08:33. Publicerad 2012-01-19 13:59

1 / 10
DETROIT. För de amerikanska biltillverkarna – The Big Three – har tiden efter den historiska krisen handlat lika mycket om att vinna tillbaka marknadsandelar som att återfå stoltheten. Det håller nu på att ske.
Nya konkurrenskraftiga modeller lanseras och för första gången sedan 1988 ökade alla de amerikanska tillverkarna i fjol sin andel på en hemmamarknad som, till skillnad från Europa, väntas växa rejält i år.

På bilsalongen i Detroit kan man snabbt avläsa tecken på ljus i tunneln, lättare bördor över axlarna, ny framtidstro och gryende stolthet.

Annons:

Publiksiffrorna den första helgen bekräftar också att det mesta pekar uppåt: på två dagar kom 195.024 personer, den högsta siffran på fem år.

Här visas en rad nya modeller, som för en gångs skull ser ut att kunna leva upp till de stora ord som alltid omger lanseringar av bilar i USA.

Fords mellanklassmodell Fusion, som blir nya Mondeo i Europa i början av nästa år, har en Aston Martin-liknande grill, elegant taklinje, snygg bak och en sober inredning. Ser ut som en vinnare, i alla fall på papperet.

Också Ford som företag ser starkt ut på papperet just nu, med rekordförsäljning av utgående Fusion i fjol (248.000 bilar) och rekordintresse för nya Escape (Kuga i Europa). Prognosen på 200.000 bilar fick redan efter någon vecka skrivas upp till 300.000.

Hos GM är uppståndelsen stor kring Cadillac ATS, som är baserad på en ny bottenplatta och bakhjulsdriven – för att matcha BMW:s 3-serie, vilket händelsevis är den svåraste match man kan ge sig in i. Men ATS har sina fördelar. Framför allt inredningen är fräck och ser dyr ut, med en del roliga lösningar. Som att skärmen på radion kan fällas upp varvid ett dolt förvaringsfack uppenbarar sig.

GM visar också Buick Encore, som kommer att heta Opel Mokka i Europa. Baserad på Opel Corsa, utvecklad i Sydkorea, ritad i Europa – men här lanserad som en alldeles äkta Buick, ”inifrån och ut”, som designchefen Ed Welburn slog fast. Samtidigt hävdar Opel i Europa att denna äkta Buick ”uppvisar Opeltypiska egenskaper” i inredningen.

Ibland är det svårt att sortera rätt bland sina varumärken.

Dock fanns salongens klart läckraste bil hos GM: Chevrolet Code 130R.

Det är en bil som siktar på ”millennials”, generationen under 30 år, runt 80 miljoner amerikaner som har gott om pengar och är nästa generation av bilköpare.

Code 130R är en kaxig kupé med rätt använda retro­linjer, byggd på samma bakhjulsdrivna bottenplatta som Cadillac­ ATS men med en 1,4-litersmotor på 150 hk.

”Den unga marknaden betyder allt”, förklarade GM:s chef för Nordamerika, Mark Reuss.

Mycket talar för att modellen kommer i tillverkning – och då till ett pris på under 20.000 dollar.

GM har kommit ur sin konkurs och mycket pekar på att bolaget i fjol gick om både Toyota och Volkswagen och blev världens största biltillverkare.

Chrysler är överraskande nog den tillverkare som har ökat allra mest på den amerikanska marknaden under 2011. Plus 26 procent och en väntad vinst på över 4 miljarder kronor – den första helårs­vinsten sedan 2005.

Fiat passade för någon vecka sedan på att öka sin andel i Chrysler till 58,5 procent, genom att köpa ytterligare 5 procent av den fackföreningsägda fonden Veba, som äger resten i Chrysler. Fiats motprestation var ett löfte att tillverka en ny modell i USA, närmare bestämt i Belvidere i Illinois.

Modellen är också Chryslers stora nyhet i Detroit – nämligen Dodge Dart. En bil baserad på Alfa Giulietta, men längre och bredare. Och definitivt fulare.

Eller rättare sagt mer karaktärslös.

Fronten är okej, baken knappt godkänd, men själva profilen påminner mer om en Mazda 323 från 1980-talet än om ett framtidshopp för 2012.

Men det verkar oklokt att räkna ut bilen. Amerikanska bilköpare verkar ha en annan smak än vi och bara det klassiska modellnamnet Dodge Dart kan säkert locka kunder.

Frågan är vad som ligger bakom de amerikanska tillverkarnas anmärkningsvärda vändning, åtminstone på hemmaplan.

En mångårig analytiker, David Cole på Center for Automotive Research, säger att alla tre är mycket annorlunda än gamla Detroit. En teori är att detta i sin tur beror på att The Big Three nu leds av personer som inte kommer från bilindustrin, utan är outsider utan kunskap om bilindustrin.

  • Dan Akerson på GM är bankman och var tidigare vd på Carlyle Group.
  • Alan Mulally på Ford var vd för flygplanstillverkaren Boeing.
  • Sergio Marchionne på Chrysler hade varit vd för en aluminiumtillverkare (Algroup) och ett läkemedelsföretag (Lonza) innan han blev vd för Fiat – och sedan Chrysler.

Så frågan man ställer sig lyder alltså: Vad betyder det att ingen av de tre cheferna för de amerikanska biltillverkarna har en bakgrund inom bilindustrin?

Jag ställde den direkt till dem själva.

Alan Mulally, Ford, svarade:

”Jag kommer alltid att vara tacksam mot Bill Ford att han ringde mig. Jag gillade att jobba för Boeing, men det gav en chans att hjälpa till att omvandla en amerikansk ikon. Ett av skälen till att Bill ville ha mig var att jag hade ett annat perspektiv, men ändå lika på många sätt. Boeing är ett globalt företag, inriktat på kvalitet, säkerhet, bränsle­effektivitet, smart design och kundorientering. Både Boeing­ och Ford har dessutom gått igenom de ekonomiska cyklerna, både upp och ned. Jag och Ford passade bra ihop.”

Dan Akerson på GM svarade:

”Det är både en fördel och en nackdel. Det är en fördel att man har nya idéer, nya perspektiv, nya insikter. Det är en nackdel att inte kunna industrin. Men att behålla några veteraner och samtidigt plocka in några nya namn i ledningen har varit bra för General Motors.”

Men kom du in med fräscha ögon?
”Jag hade faktiskt suttit i styrelsen i ett år innan jag tog jobbet...”

Till Sergio Marchionne fick jag aldrig möjlighet att ställa frågan. Han blåste in i Detroit i full fart, erkände sig naiv när han trodde det skulle säljas 50.000 Fiat 500 i USA i fjol (det blev 19.769), bekräftade att nya suven Maserati Kubang ska byggas i Detroit i 20.000 exemplar om året och slog ­sedan fast att han inte tänker lämna sitt jobb före 2015 – ”om jag inte blir påkörd av en buss”.

Sedan drog han vidare. Envisa uppgifter säger att han sover enbart när han flyger.

Men Marchionnes betydelse bekräftas av Steven Rattner, som ledde president Barack Obamas kriskommission för den amerikanska bilindustrin.

”Utan Sergio Marchionne hade Amerikas tredje största biltillverkare med stor sannolikhet inte existerat i dag”, skrev Steven Rattner i Time i fjol.

Kring Alan Mulally på Ford har också rykten om efterträdare börjat cirkulera och kronprinsarna på Ford har plötsligt blivit väldigt synliga.

Men när jag frågar Mulally om hans jobb på Ford är gjort nu tar han skämtsamt på sig en häpen min och utbrister:

”Jag har ju bara börjat!”

Möjligen är också detta mycket annorlunda än gamla Detroit: att aldrig vara nöjd, att vara på väg framåt, att fokusera på kunder och att – faktiskt – visa upp lite ödmjukhet.

Dan Akerson på GM hade alla möjligheter att dra en ­typisk amerikansk skrytvals om det faktum att GM ser ut att ha varit världens största biltillverkare under 2011 – ­något som var fallet under 77 år, fram till 2008 då Toyota körde om.

Men Akerson svarade (och jag var tvungen att lyssna två gånger på bandet för att tro det):

”Jag är mer intresserad av vinster, rörelsemarginaler och betalningsflöde än av att nödvändigtvis slå siffror från ­någon av våra konkurrenter. Vi måste växa så vi kan investera i både uppåtgående och nedåtgående cykler och vara finansiellt starka.”

Utan minsta skadeglädje konstaterade han att Toyotas tillbakagång till stor del berodde på jordbävningen i Japan och översvämningarna i Thailand.

Och när konkurrenterna nu laddar om blir det extra spännande att se hur robust den amerikanska bilindustrin egentligen är.

En rundvandring på bilsalongen i Detroit avslöjar lite av vad som väntar.

Mercedes SL har vuxit i storlek, men inte i vikt. Utvecklingschefen Thomas Weber påminde om att SL står för Sport Leicht, vilket i nya SL:s fall betyder aluminium­kaross och 140 kilo lägre vikt.

Jag imponerades av den fina interiören, men förbluffades av att man också i denna prestandamaskin (V8 på 383 hästar!) kan hitta en Eco-knapp. Tar den fotriktiga miljötrenden aldrig paus?

Porsche passade på att visa 911 Cab, som har ett ultralätt tak i tyg och plastkomposit, som dessutom är monterat på en magnesiumram – allt för att sänka vikten. Elegant är också att vindavvisaren elektriskt kan skjutas bakåt och försvinna när den inte behövs.

Acura NSX, som heter Honda hos oss, ser äntligen ut att få en värdig efterträdare. Men den kommer först som 2015 års modell och då som hybrid, med en V6-motor i kombination med tre (!) elmotorer, där två ska driva framhjulen och den tredje vara integrerad med dubbelkopplingslådan. Bilen ska överraskande nog tillverkas i Hondas fabrik i Ohio i USA.

Smart for-us är mest av allt en lek både med konceptet och med orden (för oss? för US?), men onekligen kul. Det känns som om Smart måste komma in i matchen igen och då krävs nytänkande vad gäller modellerna. Nästa modell görs i samarbete med Renault.

VW e-Bugster är förvillande lik konceptbilen Ragster som stod här för sju år sedan. Renodlad elbil, med en motor på 114 hk och en räckvidd på 16 mil. Tveksamt om den kommer i produktion i det här utförandet.

Lexus LF-LC visar att Toyotas lyxmärke äntligen börjar hitta rätt med designen. Ska ses som en ersättare till SC-­modellen, som redan lagts ned. Konceptbilen är ritad vid Toyotas Calty-studio i Kalifornien, är bakhjulsdriven, men också hybrid.

Visserligen lyckades The Big ­Three knapra åt sig drygt 47 procent av marknaden i fjol och alla tre lyckades för första gången på 23 år öka andelarna.

Men för tolv år sedan hade de 66 procent.

Matchen om de amerikanska bilköparna kan därför knappast beskrivas som vunnen – den har just bara börjat.

Håkan Matson hakan.matson@di.se

Annons:

Denna artikel är äldre än 5 dagar och kan inte längre kommenteras

Ladda om sidan

Läser in kommentarer
					

Betygsätt kommentaren Tack! Snitt ( röster)
					  

Betygsätt kommentaren Tack! Snitt ( röster)
Annons:
SENASTE NYTT PÅ DI.SE
Annons:

Årets uppgång raderad

I dag -317,06 Pkt
2014-07-31 09:00 - 17:30
DJI -1,88% 16 563,30

Dow Jones Industrial Average

-1,88%

Skapad 2014-07-31 22:07

WALL STREET. Det var i likhet med de europeiska börserna rejält nedåt på andra sidan Atlanten. (4)

Råvaror: Breda nedgångar i olja och metallet (21:53) Nedåt i Norden (20:53)

Annons:
I dag -5,41 Pkt
2014-07-31 09:00 - 17:30
OMXSPI -1,20% 446,05

OMXSPI

-1,20%

Skapad 2014-07-31 17:30

Trotsade fallet

BÖRSEN. Endast fyra storbolag krånglade sig över nollan på torsdagen och ett med råge efter ett storköp.

Annons:
Annons:

Meda borde kunnat pruta

Analys 21 miljarder kronor för Rottapharm – det är ett alldeles för högt pris.

Annons:
Annons:
Vinnare och förlorare
17:29 % Senaste
Nordic Mines 83,33 0,17
Image Systems 7,14 0,06
Loomis B 5,93 205,50
Concordia Maritime B -5,00 14,25
Geveko B -4,08 3,29
Anoto Group -3,56 0,49
Dagens rapporter
Inget resultat
Fler världsindex
Nikkei 225 -0,16% 15 620,77
Hang Seng Index 0,10% 24 756,85
FTSE 100 Index -0,64% 6 730,11
Frankfurt, DAX 30 -1,94% 9 407,48
Paris, CAC 40 -1,53% 4 246,14
Dow Jones Industrial Average -1,88% 16 563,30
NASDAQ Composite -2,09% 4 369,77
Mest analyserade bolag
Köp Neutr Sälj
Tele2 5 13 4
TeliaSonera 5 13 3
Ericsson 9 7 2
Nordea 9 4 0
Tieto 5 3 0
Net Entertainment 5 2 1
Nokia 4 2 1
Betsson 5 1 0
Medivir 3 0 2
Addtech 4 1 0
Cybercom Group 1 3 0
Enea 0 3 0
HiQ 2 1 0
Oniva Online Grou... 0 3 0
PledPharma 0 3 0
Concentric 3 0 0
Semafo Inc. 1 2 0
Lucara Diamond Corp 2 1 0
Crown Energy 0 2 0
North Chemical 0 2 0
Telegram

Dagens industri | 113 90 Stockholm | 08-573 650 00 | dise@di.se © di.se | Ansvarig utgivare: Peter Fellman | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se

close

Anmäl kommentaren

Var vänlig och motivera din anmälan (valfritt)