close
Tillbaka

Läs artikeln när det passar dig bättre

Klockan

Saabs kreditvärdighet "mycket god"

Uppdaterad 2011-05-18 16:32. Publicerad 2011-05-18 12:29

Trots att fabriken stått stilla i sex veckor och Saab Automobile har stora leverantörsskulder har bolaget "mycket god" kreditvärdighet, enligt ett kreditupplysningsföretag. Men osäkerheten gör kreditbedömningen vansklig.

Saab Automobile hoppas kunna starta fabriken i Trollhättan om en dryg vecka. Om det är möjligt hänger till stor del på hur förhandlingarna med leverantörerna går.

Annons:

Biltillverkaren har fått in 30 miljoner euro från Gemini och lika mycket från kinesiska återförsäljaren Pang Da. Totalt alltså cirka 540 miljoner kronor.

"Jag vet att förhandlingar pågår, men jag vet inte hur långt man har kommit", säger Eric Geers, informationschef på Saab, till TT.

Hur långt pengarna räcker är oklart eftersom det är svårt att exakt bedöma Saabs leverantörsskulder. Det säger Svenåke Berglie, vd för underleverantörernas branschorganisation FKG.

”Det rör sig om ett antal hundra miljoner kronor, om det är två, tre eller fyra är svårt att säga. Och då tittar vi bara på leverantörer av produkter och tjänster som rör själva bilen.”

Hur ser du på företagens förhållande till Saab Automobile?
”Efter det här debaclet är det ingen som ställer upp på långa kredittider om Saab inte kan visa upp en långsiktig uthållighet. Jag har full förståelse för företag som tvekar utifrån den information som finns.”

Enligt Dagens industris sammanställning kan Saab Automobile på kort sikt få in 675 miljoner kronor för att betala leverantörsskulder. 270 Mkr i form av ett lån från Gemini Investment och resterande belopp ska komma från Pang Da.

Dessutom har ägaren Spyker gjort upp om en emission av aktier för att få in pengar från fonden GEM. Men det rör sig om ett mindre belopp, uppskattningsvis 30-40 Mkr.

På medellång sikt kan Saab få ytterligare 260 Mkr i lån från EIB samt 585 Mkr från Pang Das köp av Spykeraktier. Totalt handlar det om drygt 1,5 miljarder kronor som kan vara på väg till Saabs kassa.

Om det räcker för att få fart på tillverkning och försäljning och för att återställa förtroendet för bolaget återstår att se.

Efter de många finansiella turerna kring Saab kreditupplysningsföretaget UC exempelvis valt att inte presentera någon riskklass alls för Saab.

”Normalt har vi ett riskklassystem med en skala mellan 1-5, men i vissa situationer så släcker vi den. Det är när ett bolag befinner sig i en osäker situation och informationen kring bolaget är osäker”, säger Roland Sigbladh, marknadschef på UC.

På Creditsafe bedömer man dock Saab Automobiles kreditvärdighet som "mycket god" med en rating på 83 av max 100 poäng.

Men det ser bättre ut än vad det är.

"Standardmodellen fångar inte in situationer som exempelvis att produktionen står helt stilla och då får vi göra en manuell justering. För Saab Automobile blir det en justering till "ingen ratingberäkning" eftersom det inte går att bedöma bolaget i dagsläget", säger Krister Jonsson, försäljningschef på Creditsafe. 

Enligt upplysningsföretagets uppgifter har 8 företag ansökt om betalningsföreläggande i maj. Totalt handlar det om 5,5 miljoner kronor.

Carl-Johan Lejland carl-johan.lejland@di.se

Annons:

Denna artikel är äldre än 5 dagar och kan inte längre kommenteras

Ladda om sidan

Läser in kommentarer
          

Betygsätt kommentaren Tack! Snitt ( röster)
					  

Betygsätt kommentaren Tack! Snitt ( röster)
Annons:
SENASTE NYTT PÅ DI.SE
Annons:
Annons:

Dagens industri | 113 90 Stockholm | 08-573 650 00 | dise@di.se © di.se | Ansvarig utgivare: Peter Fellman | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se

close

Anmäl kommentaren

Var vänlig och motivera din anmälan (valfritt)