close
Tillbaka

Skicka artikeln

  • * Om du har ett konto på di.se fylls din e-postadress i automatiskt.

    eller Skapa nytt konto - gratis

Läs artikeln när det passar dig bättre

Klockan

Så fixar du bästa tjänstebilen

Uppdaterad 2011-12-19 11:20. Publicerad 2011-12-18 06:00

Di Nya Bilar bjuder på knepen du kan använda när du ska övertala chefen, råd om vilka bilar som blir billigast nästa år – och tips på vilken utrustning du bör välja till.
Och så varnar vi för dieselbilar.

Tillsammans med Mats Silfver på Autolease har Di Nya Bilar försökt tränga igenom nyheterna på tjänstebilsområdet.

Annons:

Detta kan läsas av både föraren och företaget, men troligen kommer tolkningarna att vara i stort sett motsatta.

”Föraren vill förverkliga sina drömmar, företaget vill styra dina drömmar”, sammanfattar Mats Silfver.

Redan vid nyår inträffar en mycket viktig förändring. Subventionerna till etanolbilar och hybrider försvinner.

Detta betyder att den som kör en Toyota Prius eller en E85-modell från exempelvis Volvo får högre kostnader redan om två veckor.

Priusen drabbast hårdast. Grundversionen blir, med 55 procents marginalskatt, 678 kronor dyrare varje månad.

En Volvo V50 2.0F blir med samma beräkningsmetod 348 kronor dyrare.

Fortfarande finns dock en rabatt för hybrider, eftersom förmånsvärdet också i fortsättningen baseras på motsvarande bensinbil. En Prius för 267.750 kronor har därför samma förmånsvärde som en Avensis 1.8, som kostar 213.850 kronor.

Elbilar, laddhybrider och gasbilar åtnjuter dock också i fortsättningen nedsättningen av förmånsvärdet med 40 procent eller max 16.000 kronor.

Men de nya reglerna gäller bara i två år. Vad som händer från den 1 januari 2014 vet ingen.

Om Prius förlorar matchen som hybrid torde den därför göra stark comeback som laddhybrid. Priset är 357.300 kronor, men eftersom bilen samtidigt omfattas av ”supermiljöbilspremien” (bilar med koldioxidutsläpp under 50 gram/km) på 40.000 kronor blir den smaklig också för din ekonomichef.

Förmånsvärdet hamnar på 976 kronor per månad, netto med 55 procents marginalskatt.

Ännu lägre blir det för Opel Ampera, vars förmånsgrundade pris – på grund av den lilla bensinmotorn på 1,4 liter – hamnar på 176.900 kronor. Nettokostnad per månad: 912 kronor.

Men här vill det till att övertyga din chef om att köpa en bil som kostar 439.900 kronor. Ett bra argument är ”supermiljöbilspremien” på 40.000 kronor, som gör att bilens verkliga pris hamnar strax under 400.000 kronor.

Dieseltrenden har varit mycket stark i Sverige de senaste åren. Hos Autolease är 82 procent av de bilar som ligger i beställning dieseldrivna. Bara 8 procent drivs av bensin och endast 3 procent av etanol.

Men att köra en dieselbil i tjänsten är ofta en dålig affär.

För det första är dieselbilen dyrare, vilket höjer förmånsvärdet. Eller också kunde du ha valt ­någon läcker extrautrustning för de 20.000 extra kronor som dieselversionen kostar.

För det andra är den skattefria bränsleersättningen lägre för dieselbilar än för andra bilar – 6,50 kronor per mil mot 9,50 kronor.

Med de senaste årens högre dieselpris betyder det att du måste köra mycket snålt för att inte gå med förlust när du kör i tjänsten. Vi använde priserna i november (14,79 kronor för diesel och 14,08 kronor för bensin) i kalkylen.

Då måste du köra din dieselbil på 0,44 liter/mil för att inte förlora pengar – medan bensinbilen kan köras på 0,67 liter/mil.

Många väljer en diesel för att komma under miljöbilsgränsen 120 gram/km – men faktum är att man alltså måste köra just så snålt i sin blandade körning för att ekonomin ska gå jämnt ut.

Också reglerna för milersättning talar kraftigt för elbilar och laddhybrider. Du laddar på natten och din elkostnad per mil ligger på runt 2 kronor. Samtidigt får du 9,50 kronor per mil i ersättning – och tjänar alltså 7,50 kronor för varje körd tjänstemil.

Om du vill ha en dyrare bil än vad du egentligen har rätt till finns det olika knep att ta till.

Det viktigaste är att ta din ekonomichef ur basbeloppstänkandet. Många kollar bara priset, ser om det ligger på rätt sida 7,5 basbelopp och säger därefter ja – eller nej.

Ett lågt förmånsvärde ger redan det lägre sociala kostnader för firman och är ett första argument.

Och vad chefen egentligen borde intressera sig för är inte vad bilen kostar i inköp – utan vad den kostar att driva under de tre år du ska ha den.

Är det täta serviceintervaller blir den dyr.

Har bilen fri service är det ett starkt argument.

Långa garantier är bra.

En dyrare bil av rätt märke och modell kan också ha högre restvärde än en bil som från början hade en lägre prislapp. Det sänker milkostnaden.

Utrustning är ett kapitel för sig. Ett första tips, som hänger ihop med den förra punkten, är att utrustningen är värd mindre än bilen efter tre år. Utrustningen har kanske 25 procent av sitt värde kvar, medan bilen har 50–60 procent.

Det betyder att det är bättre också för firman att exempelvis ta en magert utrustad BMW 5-serie än en fulladdad VW Passat – om båda landar på samma pris.

Fyrhjulsdrift har blivit allt populärare – och har också högt restvärde. Bra för företaget, alltså.

Om viss utrustning är viktig för dig bör du kolla noga vad den kostar hos olika märken. Ett glastak på en Opel Insignia kostar 9.900 kronor, ett glastak på en Mercedes C-klass går på 20.200 kronor.

Navigation kan kosta från 4.900 kronor till över 30.000 kronor.

Inom VW-gruppen kan samma dubbelkopplingslåda kosta olika mycket, beroende på vilket märke den sitter i.

Våga välj ett nytt märke. Av slentrian tar de flesta, både företag och förare, något av de vanliga märkena – Volvo, Audi, VW. Men Subaru, Opel, Hyundai, Kia och Peugeot har i dag bra alternativ till en Volvo V70.

För chefen kan du avslöja vad som hände med de E85-bilar som Volvo sålde i stort antal för några år sedan – grundutrustade (Kinetic), solidlackade och med 12.000 mil på mätaren. Restvärdet har inte varit på topp (= dyrt för företaget).

Tänk nytt också vad gäller utrustning. Med tanke på att hälften av alla mobiler är smartmobiler och många kollar mejlar och sms:ar kan det vara läge att välja en så kallad vingelvarnare – som larmar när du byter fil utan att använda blinkers.

Jo, vi vet att man inte ska sms:a när man kör bil.

Men det är mycket man inte ska göra som förare gör ändå – till exempel kör för fort. En gps med varning för fartkameror vore kanske värd några kronors högre förmånsvärde?

Annons:

Denna artikel är äldre än 5 dagar och kan inte längre kommenteras

Ladda om sidan

Läser in kommentarer
					

Betygsätt kommentaren Tack! Snitt ( röster)
					  

Betygsätt kommentaren Tack! Snitt ( röster)
Annons:
SENASTE NYTT PÅ DI.SE
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Får kursen att rusa

I dag 14,80 SEK
2014-04-25 09:00 - 17:30
SCV B 8,55% 187,80

Scania B

8,55%

Skapad 2014-04-24

SCANIABUDET. Handeln svarade med köpyra på ägarbolagets viktiga besked. (12)

Swedbank Robur säger ja till bud Scania: Backar efter Alecta-nej Alecta nobbar Scaniabudet

Etiketter i denna artikel

Relaterade artiklar

Annons:
Vinnare och förlorare
17:29 % Senaste
Scania B 8,55 187,80
HMS Networks 8,52 143,25
Fagerhult 8,01 330,50
Stockwik Förvaltning -25,00 0,03
ACAP Invest A -15,00 17,00
IFS A -9,84 165,00


Dagens rapporter
Inget resultat
Fler världsindex
Nikkei 225 0,76% 14 514,72
Hang Seng Index -0,78% 22 386,84
FTSE 100 Index 0,42% 6 703,00
Frankfurt, DAX 30 0,05% 9 548,68
Paris, CAC 40 0,64% 4 479,54
Dow Jones Industrial Average ±0,00% 16 501,65
NASDAQ Composite 0,52% 4 148,34
Mest analyserade bolag
Köp Neutr Sälj
Ericsson 16 8 2
Tele2 8 11 2
Nordea 9 12 0
TeliaSonera 2 10 5
Nokia 7 1 1
SAS 0 3 4
Lucara Diamond Corp 3 4 0
Betsson 5 1 0
Net Entertainment 2 2 1
Medivir 4 0 0
Crown Energy 0 3 0
Enea 0 3 0
Semafo Inc. 0 3 0
Cavotec SA 0 2 0
SkiStar 0 0 2
Cybercom Group 1 1 0
Addtech 2 0 0
Exini Diagnostics 0 2 0
Tethys Oil 2 0 0
Tieto 2 0 0
Telegram

Dagens industri | 113 90 Stockholm | 08-573 650 00 | dise@di.se © di.se | Ansvarig utgivare: Peter Fellman | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se

close

Anmäl kommentaren

Var vänlig och motivera din anmälan (valfritt)