close
Tillbaka

Skicka artikeln

  • * Om du har ett konto på di.se fylls din e-postadress i automatiskt.

    eller Skapa nytt konto - gratis

Läs artikeln när det passar dig bättre

Klockan

Saabs tidsfrist ute - nu hänger allt på GM

Uppdaterad 2011-11-15 11:50. Publicerad 2011-11-15 10:31

På tisdagen löper avsiktsförklaringen mellan Swedish Automobile, Swan, och de tilltänkta kinesiska köparna Youngman och Pang Da ut. Men förhandlingarna fortsätter, och Saabs överlevnad hänger nu på den förre ägaren General Motors.

Senast på tisdagen var tanken att ett bindande köpeavtal skulle vara på plats mellan Saab Automobiles ägare Swan och kinesiska Youngman och Pang Da. Men trots att avsiktsförklaringen löper ut på tisdagen, fortsätter förhandlingarna.

Annons:

”Det blir inget officiellt dokument som förlänger den ursprungliga avsiktsförklaringen, men en fortsatt diskussion mellan parterna”, säger Gunilla Gustavs på Saabs informationsavdelning till di.se.

Avsiktsförklaringen från slutet av oktober gick ut på att de tilltänkta kinesiska köparna skulle förvärva 100 procent av Saab. Sedan General Motors sa nej till att sälja tekniklicenserna till de kinesiska bolagen måste parterna hitta ett nytt upplägg som GM kan acceptera.

GM är nu det stora hindret som måste övervinnas för att den kinesiska affären ska gå i lås och för att Saab ska överleva.

Om tio dagar ska lönerna betalas ut, och med en sinande kassa riskerar rekonstruktionen att avbrytas. Om Swan inte lyckas sälja Saab eller inte lyckas säkra finansiering, hotar konkurs. Det beskedet gav vd Victor Muller på Swans extra bolagsstämma i fredags.

Gunilla Gustavs vill på tisdagen inte kommentera hur mycket pengar Saab har på kontot, och huruvida bolaget behöver ett extra tillskott för att klara lönerna.

Ett annat viktigt datum är den 22 november, då Saab ska presentera ett ackordsförslag för fordringsägarna.

Saab har nu svarat på en rad frågor som GM har ställt. GM kan komma att ställa villkor i förhandlingarna med Saab, som till exempel att någon produktion inte får ske i Kina. Det menar den kinesiske fordonsanalytikern John Zeng och en källa med insyn i processen.

I sina svar till GM betonar Saab att den planerade produktionen i Kina gäller den kommande Saab 9-3-modellen som till största delen ska tillverkas med teknik utvecklad av Saab, skriver Di.

Om GM ställer upp för många villkor kan det också bli svårt att få godkänt av den kinesiska myndigheten NDRC, spår flera källor.

Här får du di.se:s dagliga nyhetsbrev - helt gratis

Annons:

Denna artikel är äldre än 5 dagar och kan inte längre kommenteras

Ladda om sidan

Läser in kommentarer
					

Betygsätt kommentaren Tack! Snitt ( röster)
					  

Betygsätt kommentaren Tack! Snitt ( röster)
Annons:
SENASTE NYTT PÅ DI.SE
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Vinnare och förlorare
12:59 % Senaste
Geveko B 14,04 3,25
Midsona A 6,19 60,00
Global Health Partner 6,19 6,00
Precise Biometrics -6,87 1,22
Anoto Group -6,25 0,60
Prevas B -5,56 18,70


Dagens rapporter
Inget resultat
Fler världsindex
Nikkei 225 0,68% 14 516,27
Hang Seng Index 0,28% 22 760,24
FTSE 100 Index 0,62% 6 625,25
Frankfurt, DAX 30 0,99% 9 409,71
Paris, CAC 40 0,59% 4 431,81
Dow Jones Industrial Average -0,10% 16 408,54
NASDAQ Composite 0,23% 4 095,52
Mest analyserade bolag
Köp Neutr Sälj
Tele2 8 17 3
Ericsson 13 7 2
Nordea 9 12 0
TeliaSonera 2 13 5
Nokia 7 1 3
Betsson 5 2 0
SAS 0 3 4
Lucara Diamond Corp 3 4 0
Net Entertainment 3 1 1
Medivir 4 0 0
Oniva Online Grou... 0 3 0
Tieto 2 1 0
Enea 0 3 0
Semafo Inc. 0 3 0
Cavotec SA 0 2 0
Crown Energy 0 2 0
Mr Green & Co 0 2 0
Concentric 2 0 0
HiQ 1 1 0
Vostok Nafta 2 0 0
Telegram

Dagens industri | 113 90 Stockholm | 08-573 650 00 | dise@di.se © di.se | Ansvarig utgivare: Peter Fellman | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se

close

Anmäl kommentaren

Var vänlig och motivera din anmälan (valfritt)