close
Tillbaka

Läs artikeln när det passar dig bättre

Klockan

H&M största twittrande företag

Uppdaterad 2010-12-27 14:35. Publicerad 2010-12-27 14:33

Framgångsrikast på Twitter bland svenska företag, räknat i hur många som följer twittrandet, är Hennes & Mauritz.

Annons:

Men allra flitigast är SJ och Ving som har postat flest inlägg.

Över 80 000 twittrare följer H&M:s inlägg på Twitter. På andra plats ligger musiktjänsten Spotify och på tredje modecommunityn Stardoll.

"H&M och Spotify jobbar bra med att skriva i dialog med andra. Dessutom twittrar de på engelska", säger Hans Kullin på kommunikationsbyrån Sermo consulting som sammanställt listan med 365 svenska företag.

Att finnas i sociala medier är ett sätt att få direkt feedback, enligt Håcan Andersson, presskontakt på H&M.

"Om en kund till exempel undrar var närmaste butik finns kan vi svara", säger han.

Ving, med flera konton, och SJ har postat kring 20 000 inlägg vardera och toppar därmed listan över de mest frekventa företagstwittrarna.

Men att vara flitig är inte allt. SJ svarar ofta direkt men har fått kritik för otydliga och märkliga svar till missnöjda tågresenärer.

Ändå gör de rätt i att vara där, enligt Hans Kullin.

"När folk är arga eller upprörda twittrar eller facebookar de. Om företaget inte finns där alls kan det inte påverka vad som sägs", säger han.

Tidningarnas Telegrambyrå

Annons:

Denna artikel är äldre än 5 dagar och kan inte längre kommenteras

Ladda om sidan

Läser in kommentarer
					

Betygsätt kommentaren Tack! Snitt ( röster)
					  

Betygsätt kommentaren Tack! Snitt ( röster)
Annons:
SENASTE NYTT PÅ DI.SE
Annons:
Annons:

Dagens industri | 113 90 Stockholm | 08-573 650 00 | dise@di.se © di.se | Ansvarig utgivare: Peter Fellman | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se

close

Anmäl kommentaren

Var vänlig och motivera din anmälan (valfritt)