close
Tillbaka

Läs artikeln när det passar dig bättre

Klockan

Supergasellen erövrar USA - i strumplästen

Uppdaterad 2006-12-08 14:37. Publicerad 2006-11-17 06:45

NEW YORK.
Sveriges Supergasell 2006, internetutvecklingsföretaget Fantasy Interactive, har hela sin marknad i USA och anlitas av världens största underhållningsföretag. Förutom att företaget vuxit rekordsnabbt har Fantasy Interactive en överlägsen lönsamhet.
Annons:
Fantasy Interactive lever på att designa och utveckla webbplatser.

”Vi ser internet som den framtida informationsbäraren, nummer ett när det gäller nyheter, underhållning och kultur. Vi skapar nästa generations interaktiva upplevelser”, säger företagets ägare David Martin.

Bolaget har ett tiotal anställda i New York och 30 i Stockholm. Det är mer än en fördubbling på drygt ett år.

När Dagens Industri besöker företagets kontor på Franklin Street i New York är det första som möter oss ett skoberg, och uppmaningen att ta av oss skorna.

”Att ta av sig skorna när man kommer till jobbet skapar en antiföretagskänsla, det ska kännas som om man kommer hem”, säger David Martin, som är irländare men har bott länge i Sverige.

Etableringen i USA kommer sig av två anledningar. Alla kunderna finns här, samt David Martins längtan efter att bo i landet. Tillsammans med sin sambo Camilla Östblom driver han företaget på plats i New York. Samtidigt sker det mesta av utvecklingsarbetet i Stockholm.

Under en enda vecka 2002, tre år efter företagets grundande, kom det stora genombrottet. Under denna vecka kontaktades de av både it-jätten Microsoft och mediekonglomeratet Time Warner.

”Samarbetet med Time Warners internetbolag Road Runner ledde, 2003, till världens största webbprojekt”, hävdar David Martin.

Time Warners olika bolag, inklusive internetbolaget AOL, fortsätter att vara de största kunderna, och andra företag som fordonskoncernen Ford och underhållningsjätten MTV står också på kundlistan.

Rekordtillväxten till trots lyckas företaget hela tiden vara extremt lönsamt. Nettomarginalen ligger kring 50 procent och soliditeten nära 80 procent.

Men de goda tiderna nu står i bjärt kontrast till hur företaget en gång startade, i ett garage i norra Uppland.

”Jag var besviken över vad jag såg på internet. Det var fullt av skräp. Så jag började pula med en dator i Camillas pappas garage i Söderfors”, berättar David Martin som således är helt självlärd i yrket.

”Egentligen hade jag ingen aning om vad jag gjorde.”

Så småningom startade paret ett internetkafé i Tierp, som sedan finansierade en vidare expansion till Uppsala och så till Stockholm, och på den vägen är det.

Efter New York vill företaget fortsätta att växa i världen.

”Vi funderar på att öppna ett nytt kontor framöver, i första hand på den amerikanska västkusten eller i London, kanske även i Asien”, säger Camilla Östblom som tänker globalt även när det gäller företagets rekrytering.

”När vi anställer personal söker vi med ljus och lykta efter de bästa i hela världen. Alla som jobbar hos oss är handplockade.”

Fantasy Interactive uppger själva att kunderna kommer till dem, och att företaget saknar försäljningsavdelning.

”Jag kan bara sälja genom att skapa en bra produkt”, säger David Martin.

På samma sätt vägrar företaget att delta i tävlingar mellan leverantörer för att komma åt viktiga kontrakt, så kallade pitcher.

”Naturligtvis kan vi lämna en offert, men en pitch är ingenting för oss. Om kunden vill ha oss får de ta oss”, säger David Martin som samtidigt medger att just detta är ett bra försäljningsargument.

Fantasy Interactive påstår sig nämligen vara bäst i världen, och när kunden hör att det bara finns ett sätt att teckna kontrakt ökar nyfikenheten. Den stjärnspäckade kundlistan är ytterligare ett bra försäljningsargument.

”Egentligen kan man se oss som ett slags fripassagerare. Vi stjäl kraft från våra kunders varumärken och rider på deras vågor”, säger David Martin.

I USA ses Fantasy Interactive som ett svenskt företag, men i Sverige är bolaget i stort sett helt okänt.

”Sverige är ett oerhört starkt varumärke i USA, att vi är ett svenskt företag är någonting som folk verkligen pratar om. Vi ska försöka göra oss ännu mer svenska de närmaste åren”, säger David Martin.


DI Gasell 2006
Företagsnamn: Fantasy Interactive
Placering: Sveriges Supergasell 2006 och etta i Stockholms län.
Orter: Stockholm och New York.
Bransch: Internetutveckling.
Antal anställda: 16 (2005), 42 i dag.
Omsättning: 19,9 Mkr (september 2004–augusti 2005.)
Tillväxt 2002–2005: 2 508 procent.
Ägare: David Martin.

Björn Anders Olson bjornanders.olson@di.se

Annons:

Denna artikel är äldre än 5 dagar och kan inte längre kommenteras

Ladda om sidan

Läser in kommentarer
					

Betygsätt kommentaren Tack! Snitt ( röster)
					  

Betygsätt kommentaren Tack! Snitt ( röster)
Annons:
SENASTE NYTT PÅ DI.SE
Annons:
Annons:

Dagens industri | 113 90 Stockholm | 08-573 650 00 | dise@di.se © di.se | Ansvarig utgivare: Peter Fellman | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se

close

Anmäl kommentaren

Var vänlig och motivera din anmälan (valfritt)