close
Tillbaka

Läs artikeln när det passar dig bättre

Klockan

Debatt: Vi välkomnar VW:s bud

Uppdaterad 2014-02-26 23:30. Publicerad 2014-02-26 05:30

Volkswagens Ferdinand Piëch, Scanias dåvarande koncernchef Leif Östling och Investors Marcus Wallenberg. Foto: Jan Collsiöö

Att säga ja till Volkswagens bud på Scania är det minst dåliga alternativet för aktieägarna. Kursen lär sjunka till 120–130 kronor om budet förkastas. Volkswagen sitter dessutom redan på 88,5 procent av rösterna i Scania. Tills vidare kommer vi att hålla trycket uppe på Volkswagen, skriver Carl Rosén, Aktiespararna.
1 år 62,70 SEK
2013-02-25 - 2014-02-25
SCV B 47,25% 195,40

Scania B

47,25%

Skapad 2014-02-26

Annons:

Investor och Volkswagen har systematiskt misshandlat minoriteten i Scania. Därför är ett bud det bästa av två dåliga alternativ. Ansvaret för att makten redan har hamnat i Tyskland är Investors.

I fredags kväll offentliggjorde Volkswagen ett bud på samtliga aktier i Scania, 200 kronor per aktie. Det är första gången på 14 år som Volkswagen eller Investor har visat någon hänsyn till de miljoner småsparare som antingen direkt eller indirekt haft 40 miljarder kronor investerade i Scania.

”Volkswagens hittillsvarande agerande gentemot de övriga aktieägarna kan kort beskrivas som brutalt och nonchalant.”

Scania är ett av våra förnämsta verkstadsbolag med en imponerande historia vad gäller teknik, produktionsutveckling, kvalitet och lönsamhet, en viktig del av vårt moderna samhälle.

Vad är då alternativen för aktieägarna? Det första är att säga nej till budet. Det andra är att acceptera. Det tredje är att sälja i marknaden.

Formellt tar vi inte beslut om budet förrän vår bolagskommitté har tagit ställning till nivån, men vi välkomnar budet. Vi tycker dock att ingen i det här läget skall förkasta det liggande budet. I så fall bibehålls den ohållbara ägarsituationen. Det är inget bra alternativ.

Volkswagens hittillsvarande agerande gentemot de övriga aktieägarna i Scania kan kort beskrivas som brutalt och nonchalant. Uppenbara exempel på detta är sammansättningen av Scanias styrelse, avskaffande av Scanias valberedning, sänkt utdelning samt att man förhindrade Scania att överklaga den militära upphandlingen. I dessa och andra frågor använde Volkswagen ett okänsligt maktspråk gentemot övriga aktieägare.

Till detta ska läggas att kursen lär sjunka till 120–130 kronor om budet förkastas. Att Skandia rekommenderar nej är mot denna bakgrund mycket märkligt, särskilt mot bakgrund av att bolaget redan sålt Scania-aktier till ett mycket lägre pris i närtid.

Därför är ett bud något som verkligen ska beaktas. Förklaringen till att Scania såldes står att finna i Investors och Percy Barneviks ambitioner att fusionera sig till skalfördelar utan tanke på var huvudkontoret ligger. Scania släpptes till Wolfsburg. Astras huvudkontor flyttades från Södertälje och Stora Enso hamnade i Helsingfors.

Aktiespararnas kampanj för att försvara minoriteten i Scania inleddes i augusti förra året. Vi krävde och kräver en särskild granskare för att garantera att otillbörlig värdeöverföring inte sker från Scania. Detta skedde efter att VW skaffat sig hundraprocentig kontroll av MAN i juni 2013.

Efter kampanjstarten har över 500 aktieägare lämnat fullmakter till oss och genom oss har fondandelsägare skickat mer än 10.000 mejl för att påverka svenska fondförvaltare.

Efter någon vecka fick vi i rapporter inifrån Scania och från olika nivåer i bolaget starka indicier på att just otillbörlig värdeöverföring antingen hade skett eller förbereddes. Det stärkte oss ytterligare i kraven på en särskild granskare.

Den Volkswagendominerade Scaniastyrelsens återkallande av överklagandet av den militära upphandlingen till förmån för MAN i december 2014 och den sänkta utdelningen har bara stärkt oss i att en vettig lösning måste till i detta fina bolag.

Till stämman kommer vi oavsett budrekommendation att föreslå bibehållen utdelning, en särskild granskare och återinsättande av valberedningen.

Aktiespararnas roll har blivit att städa upp efter Investor och Aktiemarknadsnämnden som gav ett svårbegripligt undantag från budplikten. Genom budet har Volkswagen för första gången på 14 år tagit sitt förnuft till fånga och lagt bud på minoritetens aktier. Vi får heller inte glömma att Volkswagen på grund av A-aktieinnehavet sitter på en bedövande röststyrka på 88,5 procent i Scania.

Efter den här affären hoppas vi på en bredare och djupare diskussion om effekten av det ökande institutionella ägandet, betydelsen av huvudkontorets placering och utvecklingen av den svenska ägarmodellen. Ett införande av en särskild ägarkod för institutionella ägare bör ligga högt upp på en sådan agenda.

Carl Rosén, vd, Aktiespararna

Kontakta Debattredaktionen debatt@di.se

Annons:

Denna artikel är äldre än 5 dagar och kan inte längre kommenteras

Ladda om sidan

Läser in kommentarer
					

Betygsätt kommentaren Tack! Snitt ( röster)
					  

Betygsätt kommentaren Tack! Snitt ( röster)
Annons:
SENASTE NYTT PÅ DI.SE
Annons:

I spinn efter köprykte

I dag -2,83 Pkt
2014-07-25 09:00 - 17:30
DJI -0,02% 17 083,80

Dow Jones Industrial Average

-0,02%

Skapad 2014-07-24

USA-BÖRSER. Handeln blev som tokig i två bolag när ryktet om ett förestående köp började sprida sig.

Råvaror: Kopparn stiger Europabörser: Steg på statistik Börsen: Nokia i täten

Annons:
I dag 7,57 Pkt
2014-07-25 09:00 - 17:30
OMXS30 0,54% 1 405,70

OMXS30

0,54%

Skapad 2014-07-24

Finsk revansch

BÖRSEN. Handeln älskade Nokias starka rapport. Samtidigt gick bankerna bra. (1)

Annons:
I dag -2,83 Pkt
2014-07-25 09:00 - 17:30
DJI -0,02% 17 083,80

Dow Jones Industrial Average

-0,02%

Skapad 2014-07-24

Jättens dubbel

USA-BÖRSEN. Facebook nådde symbolisk toppsiffra efter gårdagens pangrapport.

Annons:

Exchefen slår ifrån sig

I dag -12,70 SEK
2014-07-25 09:00 - 17:30
ONG -48,11% 13,70

Oniva Online Group Europe

-48,11%

Skapad 2014-07-24

ONIVA-SKANDALEN. Bolagets aktie kollapsar men förre vd:n slår ifrån sig allt ansvar. (3)

Oniva: "Vi är helt chockade" Oniva: Vi vet inte om det slutar här Oniva hamnar på obs-listan

Dagens industri | 113 90 Stockholm | 08-573 650 00 | dise@di.se © di.se | Ansvarig utgivare: Peter Fellman | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se

close

Anmäl kommentaren

Var vänlig och motivera din anmälan (valfritt)